Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18111
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Krokus »

Det finns faktiskt skolor (både grundskola och gymnasium) för elever med NPF. Vet inte riktigt hur stora klasserna är där, men en bekant har två barn (asperger båda två) som går på en sådan skola.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35479
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by memphis »

Tror att den lavinartade ökningen beror på att folk nuförtiden testar sig om de har adhd, autism osv. Alltså, folk som egentligen inte har så stora problem vill veta om de har nån diagnos. Det är lite på modet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21093
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by MsTibbs »

När jag gick i katederundervisning med stränga lärare hade jag inga problem. De kom med flumskolan.
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Döden
Kopparmedlem
Posts: 63
Joined: 11 Jul 2022, 20:03

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Döden »

Med ökade krav i skolan ökar utslagningen med behovet av diagnoser och stöd. Professor Gillberg säger det ganska klart i den sköna SVT satiren Vem Mördade Skolan med Jesper Rönndahl. (6 sevärda avsnitt)

https://www.svtplay.se/vem-mordade-skolan
Klart och tydligt om den pedagogiska slakten på funktionen i skolan med slagdängor som flumskola etc och ett resultat som vittnar om en fiaskoliknande verklighet.

Att genom hård press ta bort den kärleksfulla nyfikenheten på världen som barn ofta är födda med kan verkar redigt och ordentligt men är egentligen ett ganska allvarligt brott mot sund utveckling i en sund själ. Lik-pedagogik, stel och orörlig. Statistiken är hemsk och visar på hur tidig utslagning leder mot en förtidig dödlighet.
Last edited by Döden on 04 Aug 2022, 18:28, edited 1 time in total.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35948
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Geta »

Jag såg på den serien i TV med god behållning.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35479
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by memphis »

På "min tid" när skolan var statlig fungerade allt bra. Detta var under 80- talet. Vi hade bra lärare trots att jag växte upp i en mer problematiskt stadsdel. Den stora majoriteten gick ut nian med betyg.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35948
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Geta »

Det sägs att det är Göran Perssons fel att skolan kommunaliserades.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7838
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by wasp »

Alla människor har någon bokstavsdiagnos och alla är lite autistiska. Det sa överläkaren jag pratade med på öppenvården sist jag hade läkarbesök.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35948
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Geta »

Ja, män är särskilt autistiska sa en psykiater till mig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7968
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Richard »

Jo, det är ju fler män som diagnostiseras med NPF-diagnoser.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Långsökt
Magnesiummedlem
Posts: 25
Joined: 17 Oct 2022, 03:58

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Långsökt »

Richard wrote: 15 Jul 2022, 07:24På senare tid har andelen med Asperger o autism ökat markant, jag tror själv att det beror mycket på digitaliseringen. Folk blir dator- o TV-spels-nördar. Visst kunde man vara nörd tidigare, men då sågs man mest som bl.a. en plugghäst, men man kanske nördade ner sig i sin modelljärnväg eller liknande, men man hade ändå tid till skolan o umgås med folk. Många är helt ensamma idag, o en del är det p.g.a. att de ägnar all sin tid åt datorn o inte vill göra nått annat. Tror ni sådant kan bidra till autism?
För 20 år sen var alla sociala grupperingar på nätet öppna. Dvs vem som helst kunde registrera sig anonymt och delta i diskussionen. Men utveklingen går mot allt mer slutenhet. Dvs man måste känna folk för att exempelvis bli inbjuden på tuffa gängets Discordserver. Annars får man vara på Facebook. Men där är ju även mormor så där kan man inte skruva om sin tonårsoro.

Mindre barnkullar gör att föräldrar satsar mer på varje barn. Föräldrar blir mer nojiga när barnen inte svarar i mobilen än vad de hade varit om mobiler inte fanns. Man vill ju dessutom inte att sonen biir en sån där moppepojke som ramlar och skadar sig. Nej det är bättre att han blir en gejmer.

Vuxenvärlden säger att tonåringar borde röra på sig mer. Men det är ett stillasittande beteende som premieras i skolan,

Ännu längre har utvecklingen gått i Östasien. Där har det länge varit stenhård press på att att få ett "lyckat" barn med toppbetyg i allt. Så nu är det massor av ungdomar som gett upp karusellen och inte själva orkar skaffa barn.

På sikt blir det väl mindre autism av detta då bara de allra mest icke-autistiska får barn.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35948
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Geta »

Långsökt wrote: 21 Oct 2022, 21:06
Richard wrote: 15 Jul 2022, 07:24På senare tid har andelen med Asperger o autism ökat markant, jag tror själv att det beror mycket på digitaliseringen. Folk blir dator- o TV-spels-nördar. Visst kunde man vara nörd tidigare, men då sågs man mest som bl.a. en plugghäst, men man kanske nördade ner sig i sin modelljärnväg eller liknande, men man hade ändå tid till skolan o umgås med folk. Många är helt ensamma idag, o en del är det p.g.a. att de ägnar all sin tid åt datorn o inte vill göra nått annat. Tror ni sådant kan bidra till autism?
Vuxenvärlden säger att tonåringar borde röra på sig mer. Men det är ett stillasittande beteende som premieras i skolan,
Förr i världen, när jag gick i skolan satt man mera still i skolan. Autism var
ovanligt då.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply