Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

Krokus
Platinamedlem

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Krokus »

Det finns faktiskt skolor (både grundskola och gymnasium) för elever med NPF. Vet inte riktigt hur stora klasserna är där, men en bekant har två barn (asperger båda två) som går på en sådan skola.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
memphis
☢️ Prometiummedlem ☢️

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by memphis »

Tror att den lavinartade ökningen beror på att folk nuförtiden testar sig om de har adhd, autism osv. Alltså, folk som egentligen inte har så stora problem vill veta om de har nån diagnos. Det är lite på modet.
MsTibbs
Dysprosiummedlem

Post by MsTibbs »

När jag gick i katederundervisning med stränga lärare hade jag inga problem. De kom med flumskolan.
In a world where you can be anything, be kind.
Döden
Magnesiummedlem

Post by Döden »

Med ökade krav i skolan ökar utslagningen med behovet av diagnoser och stöd. Professor Gillberg säger det ganska klart i den sköna SVT satiren Vem Mördade Skolan med Jesper Rönndahl. (6 sevärda avsnitt)

https://www.svtplay.se/vem-mordade-skolan
Klart och tydligt om den pedagogiska slakten på funktionen i skolan med slagdängor som flumskola etc och ett resultat som vittnar om en fiaskoliknande verklighet.

Att genom hård press ta bort den kärleksfulla nyfikenheten på världen som barn ofta är födda med kan verkar redigt och ordentligt men är egentligen ett ganska allvarligt brott mot sund utveckling i en sund själ. Lik-pedagogik, stel och orörlig. Statistiken är hemsk och visar på hur tidig utslagning leder mot en förtidig dödlighet.
Last edited by Döden on 04 Aug 2022, 18:28, edited 1 time in total.
Geta
Iridiummedlem

Post by Geta »

Jag såg på den serien i TV med god behållning.
Nog finns det mål och mening i vår färd-men det är vägen, som är mödan värd.
memphis
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by memphis »

På "min tid" när skolan var statlig fungerade allt bra. Detta var under 80- talet. Vi hade bra lärare trots att jag växte upp i en mer problematiskt stadsdel. Den stora majoriteten gick ut nian med betyg.
Geta
Iridiummedlem

Post by Geta »

Det sägs att det är Göran Perssons fel att skolan kommunaliserades.
Nog finns det mål och mening i vår färd-men det är vägen, som är mödan värd.
Post Reply