Legalisera droger?

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

Vill du legalisera droger?

Ja
3
12%
Nej
13
52%
Endast cannabis
5
20%
Tveksam
4
16%
 
Total votes: 25

User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12243
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Legalisera droger?

Post by zoegas »

Krokus wrote: 23 Jul 2022, 12:58 https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ ... 1.77339930

"Ett märkligt rosa sken höll invånarna i den sydaustraliska kommunen Mildura vakna under onsdagsnatten. Några undrade om det var jordens undergång eller kanske utomjordingar som var på besök. Men det rosa ljuset skulle visa sig ha en mer naturlig förklaring än utomjordiskt liv."

"Läkemedelsföretaget Cann Group kunde senare bekräfta att skenet kom från deras medicinska cannabisanläggning, där man hade råkat lämna mörkläggningsgardinerna öppna."
Passiv rökning :)
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Legalisera droger?

Post by Safir »

Jag tror inte kriminaliteten skulle minska om droger blev lagligt. Ja att legalisera själva droginnehavet och användandet skulle ju minska på de brotten såklart men folk kommer fortfarande behöva pengar för att köpa droger och de flesta tunga missbrukare har knappast välbetalda jobb, alltså måste de begå brott för att få tillräckligt med pengar.
För samhället kommer inte subventionera heroin, kokain etc.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7968
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Legalisera droger?

Post by Richard »

Safir wrote: 24 Jul 2022, 07:32 Jag tror inte kriminaliteten skulle minska om droger blev lagligt. Ja att legalisera själva droginnehavet och användandet skulle ju minska på de brotten såklart men folk kommer fortfarande behöva pengar för att köpa droger och de flesta tunga missbrukare har knappast välbetalda jobb, alltså måste de begå brott för att få tillräckligt med pengar.
För samhället kommer inte subventionera heroin, kokain etc.
Kriminella ligor kommer givetvis att fortsätta smugglingen även om de legaliseras (om de t.ex. skulle säljas på Systembolaget, men en väldig skatt) o sälja till ett billigare pris.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35493
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Legalisera droger?

Post by memphis »

Själv skulle jag välja att köpa drogen cannabis lagligt om det gick, även om den svarta marknaden var billigare. För vilken befrielse det vore.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18111
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Legalisera droger?

Post by Krokus »

https://www.gp.se/nyheter/sverige/fredr ... 1.78264718
Tyvärr betalartikel.

Fredrik dömdes för narkotikabrott - tar med sig cannabis in i fängelset.

Här är hans Twitter:
https://twitter.com/fredrikwrn1
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12243
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Legalisera droger?

Post by zoegas »

Jag har hittat en påse kokain på gatan. Bara ett gram alltså, typ en femhundring. Men hur är det ens möjligt? Ni har väl hört talas om avloppstester där man kunnat se hur mycket kokain som används en fredagskväll? Det är det största problemet i samhället vi har och borde vara högst på dagordningen i valet. För 30 år sedan var det omöjligt att få tag i kokain. Om du inte hade väldigt annorlunda kontaktcirkel. Där är blod i kokain.

https://accentmagasin.se/narkotika/stor ... ppsvatten/

Det händer rätt ofta jag går förbi folk som röker cannabis helt öppet bland folk. Det luktar väldigt speciellt och starkt. Och är jag ute och går så ser jag jointfilter på marken överallt. Det är en sjukdom som breder ut sig.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18111
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Legalisera droger?

Post by Krokus »

zoegas wrote: 14 Aug 2022, 15:34 Ni har väl hört talas om avloppstester där man kunnat se hur mycket kokain som används en fredagskväll?
Mm, har hört att Göteborg är den tjacktätaste staden i Sverige just pga avloppstester.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12243
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Legalisera droger?

Post by zoegas »

Knarkare mår inte bra. Man ser enorma ökningar av folket som söker "hjälp" hos psykiatrin. Det är något infekterat i själva samhället som gror. Undra vad det är?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18111
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Legalisera droger?

Post by Krokus »

Kanske en felaktig teori: ungdomar vill gärna vara tuffa och en i mängden. Vissa av dem mår dessutom dåligt av olika skäl. Om då droger kommer in i bilden är det svårt att sluta.

Varför ungdomar mår dåligt vet jag inte. Det skulle kunna vara stress i skolan, föräldrar som inte bryr sig tillräckligt, mobbning och sånt. Men det blir svårt att må bättre om missbruk är med i bilden. Det blir dubbelt stigma med psykisk ohälsa och missbruk, vilket gör det ännu svårare.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35493
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Legalisera droger?

Post by memphis »

Jag skyller inte på nån annan att jag använde droger. Varken samhället eller mina föräldrar. Jag tar själv på mig ansvaret för att jag älskade droger så mycket.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7968
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Legalisera droger?

Post by Richard »

Jag har tagit droger mest för att jag är så nyfiken, samt benzo för att få bort ångesten.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Legalisera droger?

Post by Nobel »

Jag är nästan en oskuld när det kommer till droger. Den enda drogen jag konsumerat för rusets skull är alkohol, men den har jag lagt på hyllan sedan 5 år tillbaka och dricker väldigt sällan nu.
'cause the freak inside controls my mind
Post Reply