Psykos.

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Kanske?

Re: Psykos.

Post by Kanske? »

Jag har haft en terapeut i verkliga livet som lärde mig att personerna representerade olika "figurer" i mitt liv. Ett väldigt gammalt ljungiaskt system där jag uppmuntrades att hålla mig på god fot med rösterna.

När jag beställde pizza härom dagen så kom pizzan och en av rösterna "min far" blev asarg och sa "så där gör man inte". Då gick jag ut och tog emot pizzan men det kändes som jag fick slag på kroppen, framförallt benen.

Typ psykisk misshandel av min inre "far"..

Jag har också haft en skötare som trodde på ljungiask terapi men nu har jag fått en ny som inte är 65+. Nu känns det bättre och rösterna plågar mig inte på samma sätt men det känns som den nya och den gamla skötaren slåss om vad som är rätt och hur man ska se det.

jag har fått för mig att jag måste läsa på om hästar för att göra min nuvarande skötare nöjd. Hon gillar hästar och sa att det ända jag inte fick förolämpa var hennes hästar.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Psykos.

Post by Koi »

Mina röster sa att läkaren slår sin fru. När jag var inlagd. Jag sa det till honom. Han blev väldigt obekväm. Filtret saknas under psykos. Man säger vad som helst.

Hade en äldre psykolog. I 15 år. Hon blev konstig med tiden. Började snacka om pedofiler och att det är en normal känsla att ha. Då slutade jag gå hos henne. Vet inte om hon var dement eller nåt. Jobbade upp över pensionsålder.

Jag har fått spjut av ljus genom kroppen. Fan vad ont det gjorde. Känner med dig. Taktila är inte kul. Finns inget sätt att skydds sig mot det.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13204
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Psykos.

Post by amandara »

Skumt, det där med pedofiler och att det är en naturlig känsla att ha. Som om att hon menade att du var pedofil. Verkligen dålig stil.
Kanske?

Re: Psykos.

Post by Kanske? »

Jag har också burit känslan av att vara pedofil. Jag blev livrädd, det var som att när jag var 10 år att det blev bestämt i en lek, jag hörde "och du får vara pedofil".. Sånt här får man ju inte höra om bland vanliga människor.

Tittar man på det psykodynamiskt så som min terapeut var så är det sociala lekar som leder till att man blir förolämpad och att den symboliska leken ger konsekvenser för hur man känner, t.ex. att man blir "slagen" psykiskt. Man vet att psykisk smärta registreras på samma sätt som fysisk smärta så även om det fysiska våldet är borta så kan man ändå känna psykisk smärta.

Jag har varit djupt involverad i den här typen av levnadssätt och jag kan säga att man inte tar hänsyn till schizofreni som sjukdom utan som en anpassning i det moderna samhället. Att vi har vår roll trots att vi är klassade som sjuka, vilket i denna terapi inte är sant.

Jag vet inte längre om det jag upplever är psykotiskt eller verkligt för jag upplever och känner saker i alla fall. Som att vi alla har en del i det stora samhället och att våran inre röst förändras när vi gör saker. Handlingar i förhållande till "Det stora omedvetna" som Ljung pratade om!

Skönt att min senaste vårdare inte är psykodynamiker?!
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Psykos.

Post by Koi »

amandara wrote: 02 Sep 2022, 18:57 Skumt, det där med pedofiler och att det är en naturlig känsla att ha. Som om att hon menade att du var pedofil. Verkligen dålig stil.
Ja. Det var obehagligt. Sista gången jag gick till henne.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Psykos.

Post by Koi »

Kanske? Jag förstod inte din text. Kan vara min koncentrationsförmåga och att min skalle blir tom och svårt att tänka.

De sista styckena.
Kanske?

Re: Psykos.

Post by Kanske? »

Att lyssna på rösterna och försöka förstå dom.

Jag sitter fortfarande och lyssnar men jag fått en starkare medicin.

Poängen är i alla fall att man inte är psykotisk för att man lyssnar och sätter ord på sina inre röster. Problemet är när rösterna hörs, när man inte kan skilja på fantasi och verklighet.

Jag tänker kanske fel och kanske är det psykos även om jag bara lyssnar till mitt inre, kanske är det bara min situation som gör det svårt.
En psykiater sa till mig i sammanhanget att jag hade depression och vanföreställningar/hallucinos som förstärkte den. Att det jag känner inte är sant för att det finns en förvirring för vad som är verkligt och inte.

Sitter nu i alla fall och känner hur saker och ting släpper.
Jag hoppas jag inte är sjuk och att jag är på bättringsväg och att psykiatern faktiskt vet att jag är psykotisk. Jag mår otroligt mycket bättre nu även om jag bara sitter hemma.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Psykos.

Post by Koi »

Skönt att medicinen funkar
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13204
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Psykos.

Post by amandara »

Koi wrote: 02 Sep 2022, 19:19
amandara wrote: 02 Sep 2022, 18:57 Skumt, det där med pedofiler och att det är en naturlig känsla att ha. Som om att hon menade att du var pedofil. Verkligen dålig stil.
Ja. Det var obehagligt. Sista gången jag gick till henne.
Det förstår jag.
Kanske?

Re: Psykos.

Post by Kanske? »

har suttit och läst statistik på psykossjukdom!

40-45% av alla som läggs in på slutenvård har psykossjukdom, som är den största gruppen! Sen är det förstämningssyndrom som är vanligast.

Läste på viska.se från 2016 och 96% av alla som slutar tvärt med antipsykotiskt läkemedel återinsjuknar inom kort!
Slutar men med seroquel som jag har så brukar man bli akutpsykotisk på en gång!
Kanske?

Re: Psykos.

Post by Kanske? »

Jag mår bra nu. Jag fick bot på ångesten jag hade och fick korrekt hjälp för min sociala ångest.
Jag känner fortfarande att jag får mycket intryck och analyserar mycket men jag har inte ont i kroppen och mycket av den ilska jag burit på har runnit undan!

Jag var ute på ett apotek och sa då "Sluta lyssna på mig" och då släppte den ångesten. Jag blev jättespänd av att jag skulle vara vuxen och att allting låg på min axlar, det var inte okej att känna att jag skulle ta ansvar för hela staden och alla människor jag möter. Jag hade ett jätteansvar på mina axlar och jag jobbar inte ens. Jag befann mig bara på en plats som kallas Daglig verksamhet.

Urs vad arg jag blev där. Nu sitter jag mest hemma och beställer allt jag ska köpa för det är verkligen inte kul att gå ut!
Kanske?

Re: Psykos.

Post by Kanske? »

Nu är jag på ruta ett. jag ifrågasätter min diagnos, känner att jag luktar kloak, känner att jag borde gå på krogen för det är så jag ska göra men får ingen vilja att pusha det med.

Jag sitter och känner mig sämre.

Idag har jag
1. Hämtar puffar till mina hörlurar, möte en tjej som tyckte jag skulle gå ut för att träffa någon istället för att ragga på henne vilket jag inte kan.
2. Tagit emot varor som jag handlat och budet anklagade mig för att ha gett fel nr trots att det var korrekt!
3. Lagat och ätit tacos!
4. Cyklat en bit.

Jag känner mig mindre värd
Jag har varit på daglig verksamhet en lång tid och dom gjorde ingenting som gjorde att jag kände mig "lika mycket värd som alla andra".
Jag har tre mediciner nu, tar 111mg latuda, 100mg seroquel och 5 mg zyprexa för att slippa emotionell smärta.

Har fått en nedåt spiral av att jag inte klarar att ta "vuxna" intiativ som alla andra och gör det jag ska, allting blev fel idag :(
Post Reply