Läkarbesök

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

Zoidar wrote: 25 Oct 2022, 00:40
Fantasio wrote: 25 Oct 2022, 00:38 Ack, jag vet inte. Kanske vore skönt.
Du kan väl ändå ha egen lägenhet, men samtidigt få stöd av personal om det behövs.
Jo, det skulle nog funka. Ibland kan jag bli lite avis på min vän. Hans så kallade lägenhet är ett enda stort rum utan frys och ugn, men de får tillagad mat två gånger om dagen. Och så frukost o även kvällsmacka. Precis som när man är inlagd.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Läkarbesök

Post by Zoidar »

Finns lite olika boenden. De har nog lite olika rutiner.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

"Kapellhorvans serviceboende är ett boende för dig med psykiska funktionsnedsättningar som får stöd utifrån LSS.

Alla boende har en kontaktperson och vi arbetar tillsammans med individuella utvecklingsplaner. Utvecklingsplanerna utvärderas regelbundet och nya mål sätts upp utifrån den enskildes behov och förmåga.

Hos oss ska du uppleva struktur, trygghet, mänskliga relationer och delaktighet.

Du som bor på Kapellhorvan ska få det stöd och det bemötande som ger största möjliga kontroll över det egna livet. I ditt hem har du en självklar rätt att i största möjliga utsträckning själv få bestämma över din vardag och att få respekt för egna behov, förutsättningar och önskemål.

Boendet är bemannat dygnet runt med sovande jour."

Där bor en bekants bekant. Tydligen har de bara plats för åtta boende.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

Det var ett rätt misslyckat läkarsamtal idag. Fick betala 200 spänn för att lyssna till och svara på frågor från en utrikisk kvinna. De frågade om mitt drickande o jag sa att jag hade slutat. Och det har jag ju. Vidare tog de (det satt med en auskultant) blodtrycket på mig o även puls. Jag hade lågt blodtryck, men det visste jag redan. Läkaren frågade mig om jag var arg på henne då hon skickade polisen på mig, men jag sa nej. Jag är inte arg på henne. Hon verkar rätt bra att ha och göra med och vi ska ses igen nästa år.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

Jag ska på läkarsamtal den femtonde, nästa vecka. Då ryker det en tvåhundring igen. Tror att de blev nyfikna på vad som hände när ambulansen kom och plockad upp mig från trottoaren jag låg på.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3235
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Läkarbesök

Post by 1Dave »

Årligt återbesök till läkare i december här.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Läkarbesök

Post by Geta »

Psykiatrin verkar skippa mitt årliga besök som skulle skett i december.
Jag får beställa nya medicin-recept på 1177.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

Jag får inte dricka öl för läkaren, men kommer att göra det ändå. Mest folkisar. Det är väl inte så farligt? Så var läkaren på mig om gruppboende igen. Jag överväger att tacka ja.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Läkarbesök

Post by Geta »

Bra förslag med gruppboende! :D
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

Jag vet inte jag. Jag bor centralt med nära till Hemköp, hos vilka jag handlat sedan 1991. De hette då Vivo.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Läkarbesök

Post by memphis »

Gruppboende är ett stort steg att ta. Tänk efter noga innan du tar beslut, Fantasio Men jag tror att det kan vara bra för dig och avlasta din syster lite. Det är nog bekvämt att bo på gruppboende.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

Jag är rädd för att åka på att betala en stor summa för onödigt slitage.
Post Reply