Vad är en rotfyllning?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24699
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by Leakim97 »

Jag tog bort en visdomstand förra året. Höll på 1,5 timme. Grinade 3-4 gånger …… har nära att ställa in. Hatar gå till tandläkare. så råkade jag smälla till hon som borrade för det gjorde så ont, bedövningen funka inte helt
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24699
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by Leakim97 »

Kämpa på det är inte kul att ha ont
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by memphis »

Oj. Vad hemskt Leakim. Koi har också varit med om nåt liknande. Han smällde på tandsköterskan tror jag det var, och blev portad.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24699
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by Leakim97 »

Det gjorde ont när hon borrade så jag ryckte till i höger arm så jag råka smälla till av misstag. Det gick iaf bra som tur var
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by memphis »

Vad bra!

De var väldigt uppmärksamma på hur det kändes för mig idag. Jag fick kraftigt med bedövning, så gjorde inte ont.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 56958
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by Nissegossen »

Blev uppretad en gång när hon drog två tänder på en gång, på den sista hade bedövningen nästan gått ur. Frågade efter namnet på medlet hon bedövade med, fick det. Gjorde ett sök på webben och fann att hon utan tvekan kunde fyllt på med mer bedövningsmedel. Jag var arg och sade det. Hon mindes det bland det sista jag pratade med henne
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by Safir »

zoegas wrote: 06 Dec 2022, 12:46 Jag har sett på internet hur de gör i staterna. De smaskar på med morfin och lustgas, tills patienterna inte vet var de är nånstans. Konstigt att det är annorlunda här. Det är trauma man blir utsatt för.
I USA drar de väl alla visdomständerna även om det inte är nåt fel på dem? På youtube finns filmer på folk som är helt konstiga efteråt pga all bedövning. Finns en kul video om man söker på wisdom teeth unicorn. Den tjejen blev viral och var med i Ellen show.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by memphis »

Jag ska be om att bli drogad när tanden ska opereras. Vet inte om tandläkare har lustgas i Sverige, men lugnande medel har dem i allafall.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by memphis »

Jag undrar hur länge jag ska vänta på denna operation. Tandläkaren som misslyckades dra ut hela tanden sa med ett beklagande ansiktsuttryck att jag kommer att ha ont när bedövningen släpper och behöva ta värktabletter. Men jag har inte ont alls. Tur är väl det, men jag vill ändå ha operationen överstökad så fort som möjligt. Jag hoppas att jag bara behöver åka dit en gång. Jag avskyr att ta bussen till stan.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by Geta »

Du får bedövning som räcker men det onda kommer efteråt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by memphis »

Kan rapportera att det gick bra hos käkkirurgen. Jag var där i god tid och köpte med mig en cola och en kanelbulle och åkte upp på åttonde våningen där kliniken ligger.

Först fick jag prata lite med tandläkaren och hon tog en titt i munnen. Sen fick jag gå till ett omklädningsrum och låsa in mina kläder och saker i ett skåp. Fick byta om på överkroppen till en sjukhus-t-shirt.

Sen fick jag smärtstillande samt lugnande medel och lägga mig på en brits för att medicinen skulle få tid att verka.

Sen fick jag gå in i operationssalen. De lindade in mig i blått papper och tvättade mitt ansikte med sprit. Bedövningen gjorde ont men det går ju fort. Sen själva ingreppet tog en stund, men inte jättelänge.

Minns inte riktigt resten, men helt plötsligt var min mamma där för att hämta mig. Vi fick instruktioner som jag inte lade på minnet, men mamma gjorde det. Minns knappt hemfärden heller.

Mamma köpte soppor åt mig och lämnade av mig hemma. Så var allt över och förbi!

Nu har jag ganska ont i munnen. Men tog nyss värktabletter som jag hoppas att de hjälper.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24699
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by Leakim97 »

Skönt att det gick bra 👍
Post Reply