Boktråden.

Moderator: Moderator 1

User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7844
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Boktråden.

Post by wasp »

Richard wrote: 20 Jan 2023, 11:56 Jag började lyssna på ”El-lära och radioteknik” av Lennart Wiberg i förrgår. Det är dock lite svårt att lyssna på faktaböcker, eftersom det oftast är bilder o figurer till. Men jag har laddat ner massvis med ljudböcker om universum o kvantfysik, Asperger o autism, prepping o krisberedskap, filosofi o psykologi, medicin o kemi samt en massa skönlitteratur.

Har ca 200 GB ljudböcker o 60 GB böcker i epub- o pdf-format. Finns jättemycket böcker på darknet. Alltså inte bara en massa skumma grejer, utan faktaböcker om alla ämnen. Ljudböckerna laddar jag ner från; https://old.legimus.se/ Där finns nästan alla böcker som ljudbok.
Du verkar intresserad av medicin och kemi. På SLU, veterinärprogrammet, stod det i välkomstbrevet början av juli efter antagningen: Repetera och åter repetera framför allt kemi och engelska. Jodå! Kurslitteraturen var på engelska och redan vt. åk 1 kom en 14 poängstenta i medicinsk och fysiologisk kemi. Uppdelad på 3 deltentor (tur det).
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Boktråden.

Post by Richard »

wasp wrote: 25 Jan 2023, 05:07
Richard wrote: 20 Jan 2023, 11:56 Jag började lyssna på ”El-lära och radioteknik” av Lennart Wiberg i förrgår. Det är dock lite svårt att lyssna på faktaböcker, eftersom det oftast är bilder o figurer till. Men jag har laddat ner massvis med ljudböcker om universum o kvantfysik, Asperger o autism, prepping o krisberedskap, filosofi o psykologi, medicin o kemi samt en massa skönlitteratur.

Har ca 200 GB ljudböcker o 60 GB böcker i epub- o pdf-format. Finns jättemycket böcker på darknet. Alltså inte bara en massa skumma grejer, utan faktaböcker om alla ämnen. Ljudböckerna laddar jag ner från; https://old.legimus.se/ Där finns nästan alla böcker som ljudbok.
Du verkar intresserad av medicin och kemi. På SLU, veterinärprogrammet, stod det i välkomstbrevet början av juli efter antagningen: Repetera och åter repetera framför allt kemi och engelska. Jodå! Kurslitteraturen var på engelska och redan vt. åk 1 kom en 14 poängstenta i medicinsk och fysiologisk kemi. Uppdelad på 3 deltentor (tur det).
Jo, det kan jag tänka mig, det är ju som läkarutbildningen, fast inriktat på djur, man måste ju veta hur olika preparat påverkar djuren. Jag vet bara typ att choklad är giftigt för katter o hundar, men inte exakt hur det verkar, med receptorer o sånt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Boktråden.

Post by Geta »

Matlagning innehåller mycket kemi.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Boktråden.

Post by Krokus »

Japp, speciellt när jäst (eller bakpulver / bikarbonat) är inblandat!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Boktråden.

Post by Geta »

Om man tar för mycket bikarbonat vid sura uppstötningar kan
magen spricka.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Boktråden.

Post by Krokus »

Image

Denna bok läser jag för tillfället. Intressant! Det känns som att den hade behövts när jag var tonåring.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Boktråden.

Post by Geta »

Geta wrote: 24 Jan 2023, 17:15
mrsearlgray wrote: 23 Jan 2023, 21:36 läste klart "vi har alltid bott på slottet" precis, den var bra, gillade storyn och slutsatsen även om man hade aningar redan i början av boken. 4/5 för mig, får se vad jag plockar upp för bok nu...?
Den finns inne på mitt bibliotek men jag gillar egentligen inte skräck.
Har lånat den boken idag. Ser fram emot att läsa den. Den är inte så tjock.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10326
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Boktråden.

Post by mrsearlgray »

Geta wrote: 27 Jan 2023, 13:53
Geta wrote: 24 Jan 2023, 17:15
mrsearlgray wrote: 23 Jan 2023, 21:36 läste klart "vi har alltid bott på slottet" precis, den var bra, gillade storyn och slutsatsen även om man hade aningar redan i början av boken. 4/5 för mig, får se vad jag plockar upp för bok nu...?
Den finns inne på mitt bibliotek men jag gillar egentligen inte skräck.
Har lånat den boken idag. Ser fram emot att läsa den. Den är inte så tjock.
åh vad roligt! trevlig läsning! 😍
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Boktråden.

Post by Geta »

Geta wrote: 27 Jan 2023, 13:53
Geta wrote: 24 Jan 2023, 17:15
mrsearlgray wrote: 23 Jan 2023, 21:36 läste klart "vi har alltid bott på slottet" precis, den var bra, gillade storyn och slutsatsen även om man hade aningar redan i början av boken. 4/5 för mig, får se vad jag plockar upp för bok nu...?
Den finns inne på mitt bibliotek men jag gillar egentligen inte skräck.
Har lånat den boken idag. Ser fram emot att läsa den. Den är inte så tjock.
Har snart läst ut den men jag har inte fattat så mycket. Inte direkt
skräck.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10326
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Boktråden.

Post by mrsearlgray »

Geta wrote: 10 Feb 2023, 18:11
Geta wrote: 27 Jan 2023, 13:53
Geta wrote: 24 Jan 2023, 17:15
Den finns inne på mitt bibliotek men jag gillar egentligen inte skräck.
Har lånat den boken idag. Ser fram emot att läsa den. Den är inte så tjock.
Har snart läst ut den men jag har inte fattat så mycket. Inte direkt
skräck.
nej det kommer precis i slutet :lol:
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21134
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Boktråden.

Post by MsTibbs »

Jag hatar att jag blötts ner två böcker. Dom är helt skrynkliga nu, men går att läsa…. :(
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Boktråden.

Post by Zoidar »

Jag har spillt kaffe på en bok som inte längre finns att få tag på. Den går iof att läsa fortfarande, men lite synd.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Post Reply