Amandaras hälsotråd

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Ja. Som jag lagt ut texten om i lite andra trådar - hälsa. Projektet. Som alltid pågår och som en lyckas bättre eller sämre med.

Jag har, som många här, väldigt lite energi. Jag vill bli bättre på att prioritera bort sånt som går utöver det jag verkligen verkligen vill och orkar. För mycket aktivitet och händelser och jag är utslagen över kortare eller längre tid. Jag måste få ordning på det här. Det kan vara roliga saker, vilket det oftast är - men om jag ska få ihop min vardag finns inte utrymme för det.

Jag betalar fortfarande priset för julförberedelser/jul och kidsens jullov.

Den psykiska hälsan ÄR BARA SÅ SKÖR.

Jag vill prioritera hårdare och skapa acceptans för hur jag väljer att prioritera. Jag ska sätta lagom mål ganska nära i tid.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Amandaras hälsotråd

Post by Krokus »

Igenkänning på detta! Oftast orkar jag enbart en aktivitet per dag. För min del gäller det att acceptera detta och inte köra på för hårt ändå. Sedan skulle det nog underlätta om sömnen fick bättre kvalitet. Jag tar Melatonin 3mg, men vet inte om jag behöver höja dosen i och med att jag vaknar outvilad ändå. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Ja, bara att acceptera sin situation är ett projekt. Det är lätt att blunda och köra på. Vet egentligen inte HUR MÅNGA gånger en gjort det.

Sen upplever jag att det blir gnissel i somliga relationer om en säger nej för mycket. Bli bjuden på middagar och sånt. Och annat. Det är inte heller alltid lätt att stå upp för sig själv. Det kan hända att en möts av motstånd.

Jag ska verkligen försöka att hålla balans - min hälsa behöver verkligen det. Man är som trött på det här övertraserade läget en hamnar i. Det är livskraftsförlust.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Jag gick upp och kvällsåt. Ja kväll är väl att ta i men med min dygnsrytm är det kväll. Av vana. Jag var egentligen inte hungrig utan mer det där behovet av att tugga och få i sig massa. Men jag åt bra. Vitkålssallad, ett bröd och ett ägg. Dagen har känts stabil. Har oxå fått medicindirektiv för sömn. Hoppas jag får sova igen och komma i balans. Det har varit jobbigt med sömnen rätt länge nu.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Jag ska jäklar klara det den här gången. Kommer tappa modet brutalt om jag ger upp. Kommer känna att jag är hopplös och misslyckad totalt. För att jag försökt så många gånger och misslyckats - inte en gång till!
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Det blev 2 paket digestive kex igår. Attans. Jag kan som inte råfokusera på viktnedgång - det är sen gammalt, då tappar jag det. BANTNING är så känslomässigt belastat, och förknippat med MISSLYCKANDEN.

Idag surfar jag lugnt vidare. Nöjd med att ha sovit en hel natt men ändå med känslor av vad fan är meningen med livet. Ja. Kollar idrott på tv oxå hälsosamt😀
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

En annan dag tar jag tag I det här med vikten. Whisky destillerar iaf inälvorna
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Amandaras hälsotråd

Post by Krokus »

Jag är ingen expert, men har hört att om man moffar i sig massor av gott under kvällen, kan det bero på att man har ätit för lite under dagen. Att man har varit för återhållsam/restriktiv med mat. Den där balansen verkar vara jättesvår att hitta.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Ja så kan det vara. Jag tycker att det funkar bra dagtid, men kl 19-20 är ett stort svart hål i magen. Eller psyket. Det är mycket förknippat med att jag inte kan sova.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36014
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Amandaras hälsotråd

Post by Geta »

Jag kan inte heller sova om jag är hungrig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Bra dag. Cyklat med Lopp och ätit hälsosamt.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Det är några på gymmet som jag har svårt för. Och därför, bland annat, vill jag inte gå dit.
Post Reply