Snåla en månad

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Snåla en månad

Post by Zoidar »

Leker med tanken att leva så billigt jag kan en månad och se hur mycket jag kan spara. Det är ett lite roligt projekt, men krävs lite disciplin vilket jag just nu saknar.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Snåla en månad

Post by 1Dave »

Skulle behöva göra det med.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36928
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Snåla en månad

Post by Geta »

Jag får pengar över på pensionen varje månad, så jag behöver inte snåla mer.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Snåla en månad

Post by Zoidar »

Geta wrote: 12 Jun 2023, 10:11 Jag får pengar över på pensionen varje månad, så jag behöver inte snåla mer.
Det är ju topp, Geta!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Snåla en månad

Post by Snuttan »

Det går , bara man vill.

Pröva o sätt upp lappar omkring dig där det står te. x "Den som spar, han har". Eller "Om du köper massa, blir du fattig".
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6511
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Snåla en månad

Post by Hercules723 »

Bäst är den gyllne medelvägen. Spara lagom summa, inte leva som en sork men inte heller över sina tillgångar.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36661
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Snåla en månad

Post by memphis »

Jag ska också snåla nu, fram till att min födelsedagsfest har gått av stapeln. Det kommer att kosta en del. Catering och alkohol och vanliga drycker. Nån sorts efterrätt. Och så måste jag lägga pengar till presenten till min syster. Jag kommer att få presenter själv också. Har önskat mig presentkort på Ikea, för min plan är att köpa en ny soffa.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Snåla en månad

Post by mrsearlgray »

har kikat på lite tips om hur man lever billigare för att kunna spara pengar, ska köra ett ärligt försök att sluta shoppa och handla för nöjets skull, skulle vilja ha sparat ihop en mindre summa till december.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12648
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Snåla en månad

Post by zoegas »

Jag kommer ha det tufft fram till Jul. Beställt grejer, behöver lite mer grejer med. Kreditköp.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Snåla en månad

Post by Koi »

Bra sätt att spara pengar på är att laga sin egen mat istället för att köpa färdiga i frysdisken. Egna köttbullar mättar tex mycket mycket mer än köpta. Käkar man köpta kan man nästan dra i sig en halv påse och ändå vara hungrig igen efter 2 timmar.

Laga så det blir fler portioner och lägg i kyl och frys.

Gå tidigt i affären, de brukar rea ut varor med kort datum. De brukar ta slut på förmiddagen.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6511
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Snåla en månad

Post by Hercules723 »

Koi wrote: 20 Aug 2023, 04:49 Gå tidigt i affären, de brukar rea ut varor med kort datum. De brukar ta slut på förmiddagen.
Jag hittade kyckling-fajitas och ost billigt. Men jag har bara sett sånt på
ICA och ej COOP. Allt till rea ligger på kylning i en kylbox. Väldigt bekvämt.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Snåla en månad

Post by Zoidar »

Vill halvera matkostnad denna månad. Hur jag ska klara det är en annan fråga.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply