Tråden om hundar

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38718
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Hörde på nyheterna igår att många vill göra sig av med sina pandemihundar nu när vardagen håller på att återvända. Hur kan man bara göra så?! Skaffar man en hund får man se till att det funkar, det är ens ansvar! Och hur kan man inte ha fäst sig vid hunden när man haft den i ett helt år sen den var valp. Det är hjärtlöst och obegripligt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tråden om hundar

Post by Klankedinken »

Jag har sett det som en konsekvens.. Därför jag inte skaffat hund! Tycker du har rätt i det du säger!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19390
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

memphis wrote: 18 Aug 2021, 11:35 Det är hjärtlöst och obegripligt.
Håller helt med! Det finns de som skaffar katt under sommarlovet och sedan till hösten tänker att katten klarar sig själv. Vissa borde verkligen inte ha djur! Usch! Det är en levande varelse, inte en leksak.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8762
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Tråden om hundar

Post by wasp »

Vi tar om formeln för att räkna ut hur många kombinationer det finns för att helgardera Lotto

35!
_____
7!x(35-7!)

Utropstecknet betyder fakultet och svaret blir 6.724.520 olika kombinationer. Så många finns det oberoende av slumpen.
User avatar
Inwatto
Silvermedlem
Posts: 1875
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Tråden om hundar

Post by Inwatto »

Vann jag på Lotto, så inte skulle jag köpa hund(ar) för pengarna! Tycker om fyrbeningarna för mycket. De skulle inte trivas i min lilla vindsvåning och med den lilla motion jag kan ge dom.

Ja, det är drygt 6 miljoner kombinationer för 7 rätt på Lotto. Varje rad kostar 3 kr, så om man fick lämna in ett system med 35 nummer, så skulle det kosta 20 173 560 kr. Högsta vinsten på Lotto 1 är sällan ens hälften av det. oftast runt 2 miljoner. Tror att det största system man får lämna in är på 2000 rader. Det lämnar 6 722 520 kombinationer obevakade... Nä, skulle jag vinna på Lotto, skulle jag köpa ett par Apple Airpods Max, trådlösa hörlurar för 7000 kr. De kan ligga i en hörna och samla damm på ett sätt som man inte kan göra med en hund!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38717
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tråden om hundar

Post by Geta »

:lol:
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38718
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Wow låter tjusigt med en vindsvåning Inwatto :)
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Inwatto
Silvermedlem
Posts: 1875
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Tråden om hundar

Post by Inwatto »

Äh, det är en vanlig hyresrätt på 65 kvm. Jag trivs. Har bott här i 25 år. Men, det inte en bra miljö för en hund. Små fönstergluggar gör den ganska mörk. Endast ljuset från datorskärmen lyser upp.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19390
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

https://illvet.se/manniskan/hjarnan/int ... e-dummaste

En artikel om lättlärda hundraser.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38718
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Intressant. Min hund har 4 av de smartaste raserna i sig! Hon älskar när jag ropar att hon ska komma till exempel . Kommer som ett skott.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38718
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Intressant att pyrenéerhundar hamnar i grupp fem ganska långt ner där. Har alltid kivats med mamma om att hennes pyrenéerhundar inte varit särskilt smarta. Hon sade alltid att de var självständiga, det var därför de inte lydde. Inte att de helt enkelt inte var så duktiga på att uppfatta vad man sa :D
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Tråden om hundar

Post by Luusje »

Konstigt, min hunds ras finns inte med, det är ändå en brukshundras. Vit herdehund. Jag tycker hon är lätt lärd! Kanske hun ordras under schäfer.
Post Reply