Finns kvinnor och män?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18230
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Fantasio »

Klassiskt kommunistiskt knep, söndra och härska. Ta bort den inhemska kulturen och ersätt den med mångkultur = förstöra och förgöra. Klasskamp och män mot kvinnor.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Cosmos »

50/50-lösningarna har faktiskt lett till diskrimineringar av både kvinnor och män. T ex har en veterinärsutbildning fler kvinnor inne så då försöker man kompensera genom att kvotera in män vilket har lett till diskriminering av kvinnor med högre betyg än sina motsökande män. Det gick till domstol i Uppsala då två tjejer blev fly förbannade när två killar med sämre betyg fick komma in. De vann målet och fick skadestånd men fick fortfarande inte komma in på utbildningen. Det motsatta inträffar också hela tiden. Kvotering är helt enkelt inte rätt väg att gå.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38534
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Geta »

Kompetens borde vara det viktigaste.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Klankedinken »

Jag tycker det du säger är verkligt och relevant men samtidigt tycker jag att det jag sa till Zoidar stämmer även här.. Det kanske inte är du och jag eller schizofrena som grupp som ska ta sig an dom stora utmaningarna och förändra världen. Tyvärr får man acceptera att mycket dumt händer även om man kan fascineras av den förändring som sker. Det viktigaste är att man drivs av intresse och inte att man känner sig rädd för hur världen kommer bli i framtiden..

Därav ser jag knappt på nyheter, och gör jag det är jag försöktig med hur det tolkas. Jag är medveten om hur snabbt uppfattningen om något kan ändras och att man kan bli orolig av att lyssna till allt elände..

Det måste finnas goda saker i livet och tyvärr får man va försiktig med det negativa.. Det kan bli hur mycket som helst.

Eller hur Geta.. Men hur bedömmer du vem som har mest kompetens? Frågeställningen inom ett yrke kanske är relativt stabil men om du jämför mellan olika yrken blir det svårare.. Därför Jordan Peterson pratar om andra faktorer som avgörande för hur mycket du tjänar.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38534
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Geta »

Varför ska man jämföra mellan olika yrken?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Klankedinken »

Därför att det finns en tanke att jobb inom vården förtjänar mera lön eftersom att mansdominerade yrken tjänar bättre... Kvinnliga jobb vs Manliga jobb.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Cosmos »

Senaste forskningen visar att ju större jämställdhet en nation har desto större är segregeringen på arbetsmarknaden. D v s män väljer i högre grad manliga jobb och vice versa. Så när alla får välja utifrån egna preferenser blir resultatet det icke önskvärda för ett jämställt samhälle. Man kommer aldrig ifrån det faktum att kvinnor trivs i den vårdande sektorn och män i den hårda betongen. Även bland akademiker är situationen densamma; ingenjörer är män och kvinnor kuratorer. Slutsatsen är att det finns en fundamental skillnad mellan mäns och kvinnors intresseområden.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38534
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Geta »

Jobb inom industrin genererar inkomster. Det gör knappast jobb inom
vården. Det handlar om andra viktiga värden.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Klankedinken »

Exakt så säger Jordan Peterson men debattören han är emot vägrar att acceptera det. Dom säger att han tolkar forskningen fel etc.. Själv vet jag inte men jag tycker Jordan Peterson är mer genomtänkt och han verkar kompetent på området.. Kommer ni ihåg hans debatt mot annie löf på skavlan? Precis samma sak där..

Ett argument för varför vårdsektorn tjänar mindre pengar är som du säger "andra värden".. Eftersom mannen ska jaga och ta med sig bytet så har en avlats fram till att dra till sig så mycket resurser som möjligt.. jag tror inte kvinnor fungerar så.. Om man ska tänka på detta sätta i alla fall.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38534
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Geta »

Ja, jag såg när Annie Lööf och Jordan B. Peterson träffades hos Skavlan.
I don´t agree sa Annie. Var det inte Margot Wallström som sa att Jordan
B. Peterson skulle gömma sig under en sten.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Schizofreni »

Cosmos wrote: 23 Aug 2021, 17:25 50/50-lösningarna har faktiskt lett till diskrimineringar av både kvinnor och män. T ex har en veterinärsutbildning fler kvinnor inne så då försöker man kompensera genom att kvotera in män vilket har lett till diskriminering av kvinnor med högre betyg än sina motsökande män. Det gick till domstol i Uppsala då två tjejer blev fly förbannade när två killar med sämre betyg fick komma in. De vann målet och fick skadestånd men fick fortfarande inte komma in på utbildningen. Det motsatta inträffar också hela tiden. Kvotering är helt enkelt inte rätt väg att gå.
Tydliga tecken på att vi alla kanske ska ta ett steg tillbaka och tänka till ytterligare en gång till.
Det finns mycket vi inte förstår just nu, men bara den insikten att vi inte förstår kanske också visar att vi är påväg någonstans.

Vårt fyrkantiga sätt att bedöma varandra håller uppenbart inte måttet.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Klankedinken »

Cosmos verkar hålla med om vad han tycker i alla fall..
Post Reply