Finns kvinnor och män?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Cosmos »

Jag såg också samtalet mellan Lööf och Peterson och hon fick stryk så det rykte, det var pinsamt att höra henne. Löneskillnader är egentligen en annan diskussion än vad denna tråd handlar om. Men jag tror ni har något på spåren när ni skriver om vårt ursprungliga samhälle. Mannen bärgade in mat i olika former och krävde mer i föda och omskötsel för sår och dylikt. Ränderna går aldrig ur. Därmed inte sagt att det är rättvist. När män har högre lön än motsvarande kvinna i ett liknande jobb är det massor av faktorer som spelar in. Att vårdjobb skulle vara mindre krävande än ett byggjobb går att diskutera men byggjobbet är definitivt farligare.
Egentligen är allt bara på låtsas.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13600
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Finns kvinnor och män?

Post by amandara »

Det finns en motrörelse mot feminismen, när nya generationer växer upp och tar mothåll till det accepterade.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Klankedinken »

Alla får stryk av Peterson

Jag läste statistik på det amandara...
Nu visar det sig att bara 25% är för feminism i sverige medans 75% är för jämställdhet!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13600
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Finns kvinnor och män?

Post by amandara »

Vad menar du med att alla får stryk av Patterson? Jag har läst tråden men allt fastnar inte i teflonminnet.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13600
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Finns kvinnor och män?

Post by amandara »

Jag är uppväxt med där jag får vara jag. Jag har jobbat med "kvinnliga" och "manluga" yrken, och aldrig tjänat särskilt bra. Jag är uppväxt I idrottsrörelsen där fler är män än kvinnor. Det har varit mina resultat som talat och min bedårande personlighet 😉
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Cosmos »

Verkligen? Har inte sett en tillstymmelse till tillnyktring i det feministiska lägret. Tvärtom blir de mer och mer extrema därför att det går att köra med opinionsbildare av olika slag. Vem kan egentligen säga emot att kvinnor inte ska misshandlas av sina män, våldtas eller leva på existensminimum som ensam mamma? Problemet är att det har blivit så mycket mer. Man nöjer sig inte med sina landvinningar utan kommer med den absurditeten efter den andra.
Egentligen är allt bara på låtsas.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13600
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Finns kvinnor och män?

Post by amandara »

Är inte särskilt insatt, har bara iakttagit.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38704
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Geta »

Jag hoppas att ungdomen är klokare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Klankedinken »

Jordan Peterson är känd för att ta debatter med väldigt opositionella motståndare och han behåller lugnet medans motståndaren försöker såga han. Problemet för honom är att han aldrig blir förstådd och att debatten inte handlar om vad som är rätt och fel. Det handlar helt enkelt om hur stark han är i sitt ställningstagande.. Han är otroligt påläst och är professor som har flera intresseområden.

Du får söka på han för att se vem det är.. Den intervju han är mest känd ifrån är med Cathy newman.. Hon är riktigt bitsk.

Den kontakt jag har med människor i samhället pekar på att "riktiga" kvinnor tar avstånd från feminismen för som du säger så handlar det inte längre om något positivt, det är mest rabiata kvinnor som vill klandra andra.. I USA ser det ut som social justice warriors och liknande stilar.. Jag tycker uttrycket toxic maskulinity har fått sin motsats..
User avatar
SpaceCorp
Lutetiummedlem
Posts: 1615
Joined: 22 May 2021, 20:57

Re: Finns kvinnor och män?

Post by SpaceCorp »

Jag är man men genom att jag tar antipsykotika har jag fått
lite "manboobs". Jag tror alla ligger på skalan över man och kvinna någonstans, där man kanske
korsar den på vissa punkter. Men jag orkar inte bry mig, jag är snart 40 inget jag tänker oroa mig
för.
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Schizofreni »

Det är väl väldigt enkelt att kalla sig feminist och säga saker som gör att män blir förbannade på kvinnor, men det kan väl aldrig vara feminism i egentlig mening. Cissi Wallin är väl ett intressant och utstuderat exempel enligt mig. Men det är alltid svårt att veta vad som är vad. Dock är det vara intressant hur skräniga feminister behandlar kvinnor i nära relationer. Liksom hur de beskriver män.

Tycker det finns en så helvetes massa aspekter på detta och jag känner mig verkligen inte insatt.

Men jag tror att vi trotts allt är på väg...
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38704
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Geta »

Män och kvinnor blir lika på gamla dar. De brukar också ha samma frisyr.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply