Finns kvinnor och män?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Klankedinken »

Tror också det Geta..

Krokus? Är du feminist?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19003
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Krokus »

Jag vet inte. Förr kallade jag mig feminist (eller ekvivalist snarare), men det verkar som att ordet har fått ändrad betydelse. :?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Klankedinken »

Krokus wrote: 25 Aug 2021, 12:48 Jag vet inte. Förr kallade jag mig feminist (eller ekvivalist snarare), men det verkar som att ordet har fått ändrad betydelse. :?
Hur definerade du feminism idag? Och varför du inte kallar dig det längre?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19003
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Krokus »

Feminism idag låter mer och mer som manshat. Att alla fel som görs på kollektiv nivå är männens fel. Detta är inget som jag håller med om. Enligt mig finns en gråskala, det är inte svart eller vitt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Kloppe
Berylliummedlem
Posts: 2587
Joined: 31 May 2021, 18:18

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Kloppe »

Jag tycker det här med könstillhörighet är individuellt. Alla är olika, men ändå lika samtidigt. "Vi är alla människor".
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37779
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Geta »

Det här manshatet tror jag bottnar i någon störd kontakt med fäderna.
Jag tyckte om min pappa. Han var charmig. Jag har haft mer problem
med kvinnor.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19003
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Krokus »

Geta,

Möjligt. Eller kontakt med någon annan manlig figur under uppväxten?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
björk
Tuliummedlem
Posts: 3939
Joined: 10 May 2021, 15:42

Re: Finns kvinnor och män?

Post by björk »

Krokus wrote: 25 Aug 2021, 13:10 Geta,

Möjligt. Eller kontakt med någon annan manlig figur under uppväxten?
Jag hade min "stöd pelare" Jill Gjörstrup...

tror inte hen tycker om mej så mycket,....

:idea:
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Cosmos »

Schizofreni wrote: 25 Aug 2021, 11:29
Cosmos wrote: 24 Aug 2021, 14:48 Jag känner mig förolämpad av feminist- och queeraktivister som förstör attityden till kvinnor och oss som är gay. Vilken man gillar att bli kölhalad som våldtäktsman, förtryckare och misshandlare när man försöker vara juste och rättvis. Allt är männens fel i feministernas värld, t o m fula hus. Och HBTQ-rörelsen har för längesedan passerat gränsen för det acceptabla i sin "marknadsföring". Sådana som Tiina Rosenberg och hennes gelikar ger väldigt negativa vibbar som får oss att framstå som militanta stöveltrampare.
Det visar väl att begreppet "feminism" förefaller ha kidnappats av några med en helt annan agenda än jämlikhet.
Manshatande är givetvis inte = Feminism även om det är en skönt kategoriserande åsiktsvägg att luta sig emot för en del med en helt annan agenda.

Falskskyltade feminister skapar ju inga framgångar för feminismen, vilket gör att man på flera sätt och ur flera synvinklar verkligen kan och bör ifrågasätta om de verkligen är feminister. I så fall vilka feminister? Om män är som djur så vill väl inte dessa feminister dela rättigheterna med djuren?

Att i praktiken skapa ett hat mot kvinnor och kvinnliga frågor ska inte kallas feminism för det har det aldrig varit. Det är snarare ett väldigt okvinnligt och osmidigt sätt att agera.
Det var en dokumentär för sisådär 15 år sedan som ordföranden för ROKS myntade uttrycket "män är djur, tycker du inte det?" Och nej, det är vidrigt och placerar kvinnokampen i ett löjets skimmer på detta sätt. (ROKS= Riksorganisation för kvinnojourerna i Sverige).
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Schizofreni »

Cosmos wrote: 25 Aug 2021, 16:27
Schizofreni wrote: 25 Aug 2021, 11:29
Cosmos wrote: 24 Aug 2021, 14:48 Jag känner mig förolämpad av feminist- och queeraktivister som förstör attityden till kvinnor och oss som är gay. Vilken man gillar att bli kölhalad som våldtäktsman, förtryckare och misshandlare när man försöker vara juste och rättvis. Allt är männens fel i feministernas värld, t o m fula hus. Och HBTQ-rörelsen har för längesedan passerat gränsen för det acceptabla i sin "marknadsföring". Sådana som Tiina Rosenberg och hennes gelikar ger väldigt negativa vibbar som får oss att framstå som militanta stöveltrampare.
Det visar väl att begreppet "feminism" förefaller ha kidnappats av några med en helt annan agenda än jämlikhet.
Manshatande är givetvis inte = Feminism även om det är en skönt kategoriserande åsiktsvägg att luta sig emot för en del med en helt annan agenda.

Falskskyltade feminister skapar ju inga framgångar för feminismen, vilket gör att man på flera sätt och ur flera synvinklar verkligen kan och bör ifrågasätta om de verkligen är feminister. I så fall vilka feminister? Om män är som djur så vill väl inte dessa feminister dela rättigheterna med djuren?

Att i praktiken skapa ett hat mot kvinnor och kvinnliga frågor ska inte kallas feminism för det har det aldrig varit. Det är snarare ett väldigt okvinnligt och osmidigt sätt att agera.
Det var en dokumentär för sisådär 15 år sedan som ordföranden för ROKS myntade uttrycket "män är djur, tycker du inte det?" Och nej, det är vidrigt och placerar kvinnokampen i ett löjets skimmer på detta sätt. (ROKS= Riksorganisation för kvinnojourerna i Sverige).
Ja känner till detta. ROKS är en organisation som behöver mycket annat än att sätta sig mot män på detta viset.
Kan dock förstå den mörka synen på män som kan växa fram hos de som dagligen får ta emot konsekvensen av män som misshandlar etc.

Men att uttala sig på detta viset äter ju verkligen upp en rimlig trovärdighet för dem som rörelse och det är och förblir oförsvarligt ur en rad aspekter.

Hade det gått att säga Araber är ju som djur?
Last edited by Schizofreni on 25 Aug 2021, 16:39, edited 1 time in total.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37779
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Geta »

Kvinnan i ROKS som uttalade detta blev väldigt kritiserad. Tror
inte att hon fick fortsätta där.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Finns kvinnor och män?

Post by Schizofreni »

Geta wrote: 25 Aug 2021, 16:37 Kvinnan i ROKS som uttalade detta blev väldigt kritiserad. Tror
inte att hon fick fortsätta där.
Jag har inte sett något proportionerligt gensvar på detta påstående.

Som att kvinnor som blir med barn föder djur till exempel. Kvinnor ägnar sig åt djursex osv. (vilket uppenbart visar att den som kommer med ett sådant jävla påstående knappast själv ägnar sig åt "djursex")

Ibland tänker jag att det finns så mycket sjuk förgubbning i våra mentala vrår att detta kanske är motmedlet som behövs. Man hoppas ju att dessa floskler kan vara rimliga någonstans ur någon vinkel...
Post Reply