Bältad

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Bältad

Post by Klankedinken »

Förr i tiden, kanske 100 år sen trodde man schizofrena och andra psykiskt sjuka var rebelliska så man behandlade dom därefter.. Kanske är sådant som hänger kvar, att man ska tynas till sin plats..

Det är lite tråkigt att Geta säger att det är hennes roll att vara schizofren.. Jag tror det tillhör den gamla synen att se på saker!
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13411
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Bältad

Post by zoegas »

För jag klättra över taket och rymde.
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13411
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Bältad

Post by zoegas »

zoegas wrote: 28 Jul 2021, 17:36 Jag blev bältad sist.. Först blev jag hämtad av två kvinnliga poliser, för jag hade klättrat över taket på psyk och rymt. Sen föste de in mig i ett rum och då hämta dom bältessängen. Och då var det 6-7 kvinnliga vårdare (Inga män!) som börja munhuggas med mig och övertala mig att lägga mig på bältessängen. Medans poliserna bara titta på.. Jag sade till dem "Ser ni det här??" Men de svara inte ens. Jag lade mig på bältessängen. Då så hota dem mig med spruta och piller, men jag försvara mig tafatt mot dessa kvinnor. (Nej detta är ingen dagdröm eller porrfilm) Till slut gav jag med mig när jag var fastspänd och jag fick medicinen. Då gick alla utom en som knäppte upp bältet och prata mjukt och omtänksamt med mig. Sen slockna jag och sov nog i två dygn. Det var fan värt varenda krona.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Bältad

Post by Klankedinken »

kan du berätta varför du var inlagd? Erfarenheter förstår best genom att nyanser så att det inte är det hemskaste man vart med om. Att nyansera är ett sätt att få en mer positiv syn på sig själv och sitt liv.

Ett scenario:
Personen kommer in högt uppvarvad med forcerat tal och kan inte kommunicera, personen blir insläppt på akutpsyk eftersom den är så extremt "illa däran".. Detta är en bedömning men psykiatrin skulle misstänka droger eller psykos, mani. Personen får sen lugnande och somnar, eller?

Personen blir insläppt men blir våldsam när sköterskan erbjuder lugnande (antipsykotisk, kanske benso, theralen? etc) personen som ingen känner eller vet något om känner sig hotad och börjar kasta möbler omkring sig och hotar personal och inneboende..

Vad gör man?

Vad har personen med sig i bagaget som gör att han/hon reagerar så?

Jag har sett en missbrukar som jag träffat i livet utanför psykiatrin utanför akutpsyk. Jag ser att personen inte litar på någon och att han använder droger för att kunna få någon form av självständighet, det är bara det att drogerna berövar honom allt annat i livet och gradvis blir han mer och mer beroende av drogerna.

Det jag ser är att människor som brukar droger och som hamnar i en situation där dom inte har tillgång till dom lätt tappar besinningen. Dom behöver droger för att behålla lugnet och för att fungera. Det jag har hört är att behandling och beroende är bland det svåraste man kan tampas med eftersom att om en person som har det dåligt i livet får möjlighet till lugn så är risken mycket högre att dom fastnar i det eftersom att biverkan av drogen är att när den släpper så har kroppen reglerat ner sin egen förmåga att vara lugn och då krävs det mer drog.

Etc Etc..

Det är nästan alltid människor som lever under dåliga förhållanden med misshandel, fattigdom eller utsatthet som fastnar i drogmissbruk..
User avatar
björk
Tuliummedlem
Posts: 3939
Joined: 10 May 2021, 15:42

Re: Bältad

Post by björk »

Jag blev bältad men då va de fördjäkla allvarligt oxå
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Bältad

Post by Klankedinken »

Det kanske handlar om att man själv är en faktor i det hela.. Att man inte bara kan skylla på andra människor, samhälle etc..
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38697
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Bältad

Post by Geta »

Nissegossen wrote: 04 Sep 2021, 09:27 Dörren var stängd för mig också, annars hade jag hört natten.
Det är att vara isolerad. Det är ett värre straff.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Bältad

Post by Klankedinken »

Varför började man med isolering? Det gör man med brottslingar också.. För brottslingar så används det för att göra dom mer fogliga. och då blir dom lättare att hantera.

I psykiatrin använder man det för att personen ska lugna ner sig. man tänkar att personen har för mycket intryck och behöver mindre av det.. Men isolering är nog skrämmande.
User avatar
björk
Tuliummedlem
Posts: 3939
Joined: 10 May 2021, 15:42

Re: Bältad

Post by björk »

Isol kallas det vad mej anbelangar.
i Ungdoms kretsen. :idea:
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13411
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Bältad

Post by zoegas »

Jag såg nanny program på tv, de ungarna som var bråkiga fick en timeout i en frykantig inhgnad. Tejp på golvet som taggtråd. Jag tyckte att det var lite så man gör med hundar.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Bältad

Post by memphis »

Hundar fattar inte time out. Den pedagogiken är bortkastad på dem.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13599
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Bältad

Post by amandara »

När jag kom till psykakuten med 2 poliser sist. Blev vi insläppta i ett rum med bältessäng. För att vänta på läkaren. Jag, 2 poliser, 2 vårdare. Jag var livrädd. De hotar med makt. Opedagogiskt. Jag var livrädd för att bli lagd i bältessängen, tvingad. Jag sa till poliserna att de inte fick gå, inte lämna mig med bältessängsspännarna. Jag blev inte bältad. Men hotet om det hängde som ett utropstecken i luften.
Post Reply