Vad botarna gör här på Viska

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Inwatto
Silvermedlem
Posts: 1874
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by Inwatto »

Men, tycker ni inte det är bra att slippa reklam för saker ni inte har behov av? Jag har inte hund, och skulle bli irriterad om de gör reklam för Canikur på YouTube. Får istället reklam för att asiatiska kvinnor är intresserade av äldre män... (Jag är man och 58).
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 11011
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by mrsearlgray »

memphis wrote: 04 Sep 2021, 20:24 Men ofta är det "manuella accepterandet" inbyggt när du accepterar villkoren som du inte orkar läsa. Vilket gör att telefonens mikrofon är avlyssnad och du har " godkänt" det.
mikrofonen ska dom inte kunna avlyssna utan att du har fått upp en separat förfrågan om att sätta på mikrofonen.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by memphis »

Inwatto det var en annorlunda synvinkel. Men det handlar om att få ha ett privatliv tycker jag. Tycker inte att det är ok att Google säljer mina sökningar till högstbjudande heller.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Jocke
Osmiummedlem
Posts: 13389
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by Jocke »

Känner mig påpassad hela tiden, främst via nyheterna men även av övriga program på teven. Men jag tror dem tror att jag passar på dem, det är ngt i teven som kan förmedla budskap från nyheterna till andra program. När jag zappar, så kommer det fram samband som att det måste vara en ai-dator som har all information. Men nä det stämmer inte rent logiskt! Det blir bara obegripligt för de flesta.

Telepati tror inte de flesta på längre eventuellt.

Ja Inwatto, jag får på facebook vänfrörfrågor från vissa kvinnor. Även att dem vet att jag är av den äldre typen. Borde polisanmäla, men vars fan är man ensam ngn gång?
User avatar
Inwatto
Silvermedlem
Posts: 1874
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by Inwatto »

Jag håller helt med dig, Memphis, att privatlivet vill man ha orört och osålt. Dock undrar jag om det är botarna som är syndabockarna. De kan väl inte veta vem jag är? Vem jag är på YouTube? Tror inte det. Så, det är lite osäkert hur spionaget går till, men att det är reellt kan vi vara överens om!
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by memphis »

Det har du nog rätt i Inwatto. Botarna vet nog inte vem jag är på Youtube. Men jag undrar om inte Majestic sitter ihop med Google, och Google har väl identitet på min telefon.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by Krokus »

Har säkert berättat tidigare att jag skämtade om botox med min sambo, och kort efter fick jag reklam på Instagram för just skönhetskliniker. Och nej, jag brukar inte googla på botox eller liknande, så det handlar nog inte om kakor i detta fall.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13411
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by zoegas »

Jag har stängt av min mobil. Kollar den en gång om dagen. Jag väntar inga samtal eller sms. Visst är det paranoia att vara avlyssnad. Men då ska man nog inte ha en mikrofon som är på hemma. Att få hänsyftnings idéer när man ser reklam är inte overkligt. Men det är algoritmer som räknar ut vad du kan tänkas köpa. Riktad reklam. Där måste finnas minst 10 miljarder internetuppkopplingar. Det är ett brus. En droppe i havet, är man. Ingen behöver känna oro över det, om man inte har hemligheter.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 11011
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by mrsearlgray »

jag är skitnojjig angående dom där google home och alexa, dom måste ju lyssna på en hela tiden?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Inwatto
Silvermedlem
Posts: 1874
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by Inwatto »

mrsearlgray wrote: 06 Sep 2021, 11:17 jag är skitnojjig angående dom där google home och alexa, dom måste ju lyssna på en hela tiden?
Ja, mikrofonen är på och elektroniken i apparaten som Alexa sitter i lyssnar efter namnet Alexa, inget mer. När det kommer, skickas sedan vad som sägs över internet till någon större Artificiell Interlligens som analyserar det och skickar tillbaka vad som ska göras.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by memphis »

zoegas wrote: 06 Sep 2021, 11:13 Jag har stängt av min mobil. Kollar den en gång om dagen. Jag väntar inga samtal eller sms. Visst är det paranoia att vara avlyssnad. Men då ska man nog inte ha en mikrofon som är på hemma. Att få hänsyftnings idéer när man ser reklam är inte overkligt. Men det är algoritmer som räknar ut vad du kan tänkas köpa. Riktad reklam. Där måste finnas minst 10 miljarder internetuppkopplingar. Det är ett brus. En droppe i havet, är man. Ingen behöver känna oro över det, om man inte har hemligheter.
Håller inte med om vad du säger. Det är inte hänsyftningsparanoia. Telefonens mikrofon är avlyssnad på de flesta mobiler av det skäl jag angett tidigare i tråden, nämligen att du " godkänt villkoren" utan att läsa dem.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13411
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by zoegas »

Jag håller med dig? Det är klart det är hänsyftningsparanoja. Men det är verkligt. Ser man reklam för en hund så tänker man "Aha, för att jag har en hund" Och ja. Det kan vara så.
Post Reply