Hur ser din morgondag ut?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58232
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Hur ser din morgondag ut?

Post by Nissegossen »

zoegas wrote: 25 Jan 2024, 11:41 Jag funderar på att göra DNA test. Jag vet så lite om min släkt.
Kunde vara värt att göra, kul att plöja ned i århundraden för att se vad jag är släkt med, den som kom till Sverige som fått en förläning i Skåne, då han och hans häst tog Karl den XII tolfte över en flod och 6 man, i o m det fick han förläning i Skåne. Hans gravsten har jag sätt i kyrkan i orten min far var född i. Den är en kalksten med bla hans häst är uthuggen ur kalkstenen men pga surt regn står den i ingången i kyrkan, tvärs över vägen från kyrkan bodde min far i huset som barn. Han var född i Heslunda några mil från Helsingborg. Egendomen var i släktens ägo in på 19.00
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36657
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hur ser din morgondag ut?

Post by memphis »

I morgon har jag ingenting planerat tack och lov. Känner mig stressad.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58232
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Hur ser din morgondag ut?

Post by Nissegossen »

Har inga måsten i morgon, tar dagen som den kommer
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36927
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur ser din morgondag ut?

Post by Geta »

Det blir café, apotek, kyrkokonsert och fruktaffär.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12648
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Hur ser din morgondag ut?

Post by zoegas »

Nissegossen wrote: 25 Jan 2024, 11:58
zoegas wrote: 25 Jan 2024, 11:41 Jag funderar på att göra DNA test. Jag vet så lite om min släkt.
Kunde vara värt att göra, kul att plöja ned i århundraden för att se vad jag är släkt med, den som kom till Sverige som fått en förläning i Skåne, då han och hans häst tog Karl den XII tolfte över en flod och 6 man, i o m det fick han förläning i Skåne. Hans gravsten har jag sätt i kyrkan i orten min far var född i. Den är en kalksten med bla hans häst är uthuggen ur kalkstenen men pga surt regn står den i ingången i kyrkan, tvärs över vägen från kyrkan bodde min far i huset som barn. Han var född i Heslunda några mil från Helsingborg. Egendomen var i släktens ägo in på 19.00
Jag tror jag skiter i det. Erbjudandena var dåliga. Ska man ha tillgång till deras databaser så måste man abonnera. Års abonnemang. Det pallar inte jag göra. Vill inte betala 1500:- för det heller.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10543
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Hur ser din morgondag ut?

Post by mrsearlgray »

zoegas wrote: 25 Jan 2024, 18:09
Nissegossen wrote: 25 Jan 2024, 11:58
zoegas wrote: 25 Jan 2024, 11:41 Jag funderar på att göra DNA test. Jag vet så lite om min släkt.
Kunde vara värt att göra, kul att plöja ned i århundraden för att se vad jag är släkt med, den som kom till Sverige som fått en förläning i Skåne, då han och hans häst tog Karl den XII tolfte över en flod och 6 man, i o m det fick han förläning i Skåne. Hans gravsten har jag sätt i kyrkan i orten min far var född i. Den är en kalksten med bla hans häst är uthuggen ur kalkstenen men pga surt regn står den i ingången i kyrkan, tvärs över vägen från kyrkan bodde min far i huset som barn. Han var född i Heslunda några mil från Helsingborg. Egendomen var i släktens ägo in på 19.00
Jag tror jag skiter i det. Erbjudandena var dåliga. Ska man ha tillgång till deras databaser så måste man abonnera. Års abonnemang. Det pallar inte jag göra. Vill inte betala 1500:- för det heller.
kolla när dom har erbjudanden, då brukar det ligga på 995kr och sen är riksarkivet öppet gratis på nätet om man vill läsa i kyrkoböckerna för att släktforska och sånt! man behöver verkligen inte ancestry osv....
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Hur ser din morgondag ut?

Post by Nobel »

Har också funderat på att ta ett DNA-test. Men har då funderat på ett som kollar på mer än ett antal markörer. Vill ha hela min genomsekvens för att kunna grotta ner mig i gener av intresse och analysera vilka genvarianter jag bär på. Kan säga massor om till exempel risk för olika sjukdomar.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10543
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Hur ser din morgondag ut?

Post by mrsearlgray »

Nobel wrote: 25 Jan 2024, 18:18 Har också funderat på att ta ett DNA-test. Men har då funderat på ett som kollar på mer än ett antal markörer. Vill ha hela min genomsekvens för att kunna grotta ner mig i gener av intresse och analysera vilka genvarianter jag bär på. Kan säga massor om till exempel risk för olika sjukdomar.
man kan ladda ner sina dna resultat och ladda upp dom på nebula.org eller köpa deras dna kit för att se vilka gener man bär på, det har jag gjort. schizofreni låg högst upp för mig... 🙃 mamma laddade upp sina där också och där såg vi att jag fick genen från henne.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36927
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur ser din morgondag ut?

Post by Geta »

Jag tvivlar på att folk vill vara släkt med mig på grund av min psykiska ohälsa. Det är inget att skryta om.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58232
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Hur ser din morgondag ut?

Post by Nissegossen »

mrsearlgray wrote: 25 Jan 2024, 18:13
zoegas wrote: 25 Jan 2024, 18:09
Nissegossen wrote: 25 Jan 2024, 11:58

Kunde vara värt att göra, kul att plöja ned i århundraden för att se vad jag är släkt med, den som kom till Sverige som fått en förläning i Skåne, då han och hans häst tog Karl den XII tolfte över en flod och 6 man, i o m det fick han förläning i Skåne. Hans gravsten har jag sätt i kyrkan i orten min far var född i. Den är en kalksten med bla hans häst är uthuggen ur kalkstenen men pga surt regn står den i ingången i kyrkan, tvärs över vägen från kyrkan bodde min far i huset som barn. Han var född i Heslunda några mil från Helsingborg. Egendomen var i släktens ägo in på 19.00
Jag tror jag skiter i det. Erbjudandena var dåliga. Ska man ha tillgång till deras databaser så måste man abonnera. Års abonnemang. Det pallar inte jag göra. Vill inte betala 1500:- för det heller.
kolla när dom har erbjudanden, då brukar det ligga på 995kr och sen är riksarkivet öppet gratis på nätet om man vill läsa i kyrkoböckerna för att släktforska och sånt! man behöver verkligen inte ancestry osv....
Tack för tips. Mitt och Getas DNA ligger på Akademiska sjukhuset om jag har rätt, har dock inte begärt ut det, då det skall vara avdefinierat dvs min identitet skall inte kunna utläsas, men det tror jag är bullshit
Last edited by Nissegossen on 25 Jan 2024, 18:31, edited 1 time in total.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Hur ser din morgondag ut?

Post by Nobel »

mrsearlgray wrote: 25 Jan 2024, 18:23
Nobel wrote: 25 Jan 2024, 18:18 Har också funderat på att ta ett DNA-test. Men har då funderat på ett som kollar på mer än ett antal markörer. Vill ha hela min genomsekvens för att kunna grotta ner mig i gener av intresse och analysera vilka genvarianter jag bär på. Kan säga massor om till exempel risk för olika sjukdomar.
man kan ladda ner sina dna resultat och ladda upp dom på nebula.org eller köpa deras dna kit för att se vilka gener man bär på, det har jag gjort. schizofreni låg högst upp för mig... 🙃 mamma laddade upp sina där också och där såg vi att jag fick genen från henne.
Spännande! Vilket test var det du tog? :D
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10543
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Hur ser din morgondag ut?

Post by mrsearlgray »

fick ancestrys dna test i födelsedagspresent ett år! :) sen laddade jag som sagt ner filen med all data och laddade upp på nebula.org. spännande sida man kan även se vad för olika drag man har anlag för som fräknar, testosteronnivå, om man har gener för att gilla koriander och om man har gener för att vara känsligare för misophonia (kommer inte på vad svenska ordet kan vara).
men sjukdomarna är nog mest intressanta!
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Post Reply