Processorer

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Processorer

Post by Kippis »

Är inne på att efter sommaren köpa en ny laptop för kontorsjobb och surf inte gaming, när OS Windows 12 släppts.

Vad är skillnaden mellan Intel processorer och AMD processorer?

Är AMDs processorer mer gjord för spel/gaming och Intels mer för surf och kontorsjobb?
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12638
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Processorer

Post by zoegas »

AMD är strömsnålare har jag hört. Bättre för batteritiden. Nu är där ju massor olika av varje tillverkare. Sen efter sommaren är där nog ytterligare nya modeller.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8193
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Processorer

Post by Richard »

Har för mig att AMD gått om Intel igen.

När jag var ung (på 90-talet) så gick jag i en nördklass där alla sa att Intel var skräp o att AMD var mycket bättre. Men sen för 10-15 år sen sa killen som lagar mina datorer; -Men det är ju en AMD, det är knappt lönt att laga! Detta var runt 2010-2015, så då var det tydligen Intel som var bäst.

Men nu har jag sett på bl.a. Sweclockers att AMD tagit täten igen. Dock nått år sen jag läste det.

Men jag tror inte det spelar så stor roll om det ska användas till kontorsarbete o sånt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12638
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Processorer

Post by zoegas »

Den handlar om några procent hit och dit. Olika för olika applikationer. AMD brukar vara billigare sett till kraft. Sen uppgraderingsmöjligheterna beror på plattform, men i laptop är det inte intressant. Den inbyggda grafiken i processorn är också bättre hos AMD, men det kan ändras tills efter sommaren.
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Processorer

Post by Kippis »

Zoegas och Richard,

Okej, tack för svar!

Vad ska man tänka på istället prestandamässigt när man köper en ny laptop?

Jag har inte så höga krav på prestandan, ska som sagt bara använda laptopen till lättare kontorsjobb och surf.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12638
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Processorer

Post by zoegas »

Du får kolla kraven på Windows 12 när det kommer. Prestandamässigt hade du kunnat köpa en gammal.

Jag har en AMD 2500u som jag köpte för 5 år sedan. Men just den har inget stöd för Windows 11. Även om prestandan är där.

Man kan tänka lite att den ska vara lätt, snygg, bra skärm som återger färger bra (HDR). Egentligen kan man säga att man får vad man betalar för. Om det bara är enklare kontorsarbete så hade jag inte köpt en ny dator. Jag hade kollat Tradera eller så.
Post Reply