Har feminismen bundit sig för hårt vid tillväxtsamhället?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58248
Joined: 10 May 2021, 15:58

Har feminismen bundit sig för hårt vid tillväxtsamhället?

Post by Nissegossen »

Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har feminismen bundit sig för hårt vid tillväxtsamhället?

Post by Geta »

Me too spårade ur så chefen för Stadsteatern i Stockholm tog livet av sig efter skriverier i Aftonbladet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Har feminismen bundit sig för hårt vid tillväxtsamhället?

Post by Krokus »

Artikeln i Expressen är ju betalartikel. Blä, går inte att läsa.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har feminismen bundit sig för hårt vid tillväxtsamhället?

Post by Geta »

Jag kommer från landsbygden och jordbruksmiljö. Där var det inte vanligt att kvinnor var underordnade. Jag känner inte igen mig i feminismen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Har feminismen bundit sig för hårt vid tillväxtsamhället?

Post by Krokus »

Det är tydligen en trend just nu om "soft girls" som vill vara hemmafruar. Men hur blir det med inkomst och pension för dessa hemmafruar? Det låter inte helt genomtänkt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har feminismen bundit sig för hårt vid tillväxtsamhället?

Post by Geta »

Det är en rik man som ska försörja dom.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Har feminismen bundit sig för hårt vid tillväxtsamhället?

Post by Krokus »

Jaha, men om relationen tar slut? Då står hon där utan inkomst.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Har feminismen bundit sig för hårt vid tillväxtsamhället?

Post by Leakim97 »

Nu för tiden har jag hört att det är vanligare att kvinnorna försörjer sig själv, de är inte beroende utav mannen som förr i tiden. Det här med hemmafruar är nog historia
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Har feminismen bundit sig för hårt vid tillväxtsamhället?

Post by memphis »

Man kan inte hänga upp hela sin tillvaro på en relation som kan ta slut. Som Krokus säger.
Det var annat bara 100 år tillbaka i tiden, då gifte man sig för livet och skilsmässor var ovanliga.
I USA kanske det fungerar bättre eftersom man där kan få underhåll från en föredetta make. Men här i Sverige är det ingen bra idé.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Har feminismen bundit sig för hårt vid tillväxtsamhället?

Post by Krokus »

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ing-facket

Är det inte konstigt att de som vill ha hemmafruar i Sverige är SD? Det finns redan många (kanske ofrivilliga?) hemmafruar bland invandrare. Tveksamt om de röstar på SD. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Har feminismen bundit sig för hårt vid tillväxtsamhället?

Post by Richard »

Jag är för jämställdhet, inte för extremfeminism. Vill en fru vara hemma o sköta hemmet, så ska hon få det. Det krävs naturligtvis att mannen då tjänar så pass mycket att han kan försörja båda. Men hon ska inte vara hans "ägodel" o naturligtvis inte slå henne eller tvinga henne till sex.

Kärnfamiljen - en mamma, en pappa o kanske syskon finns knappt mer. Numera finns det massvis med mammor som går ensamma med sina barn, som inte sällan har olika pappor. Ibland bryr sig inte pappan nått. Barn kan t.o.m. numera ha två pappor eller mammor. Ett barn behöver både en mamma och en pappa.

Min väninna (som satte eld på sin lägenhet) är typ en extremfeminist o sa att vi aldrig ska prata politik, men vi kan vara vänner ändå. Samma med en tjej jag känner som jag umgicks mycket med för 6-7 år sen är typ extremfeminist, men vi kunde skoja om det mesta. Hon tröttnade dock när jag la ut ett kanske lite väl rasistiskt inlägg, vilket väl var lite dumt. Men numera umgås vi inte längre, men vi är t.ex. fortfarande "vänner" på Facebook.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har feminismen bundit sig för hårt vid tillväxtsamhället?

Post by Geta »

Just nu läser jag boken "Jävla karlar" av Andrev Walden. Ett tag under sju år i sin barndom hade han sju pappor. Men ingen av dom var hans riktiga pappa. Hans mamma sa att hans riktiga pappa var en indian som han blev mycket glad för.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply