Sök hjälp vid självmordstankar (SR)

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36982
Joined: 10 May 2021, 16:52

Sök hjälp vid självmordstankar (SR)

Post by Geta »

Efter den mörkaste natt kommer en gryning. Det finns hopp. Ett program om självmordstankar i P1.

https://sverigesradio.se/avsnitt/det-ha ... ordstankar
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8210
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Sök hjälp vid självmordstankar (SR)

Post by Richard »

Jag tror att det är den moderna tekniken som bidragit till en hel del av psykiska ohälsan, samt den press som dagens ungdomar har på sig, man ska vara bra på allt, vara snyggast, populärast o liknande. Visst, det senare fanns väl i viss mån förr också, men det är så mycket enklare att visa allt, man ska visa upp sig på sociala medier o sånt. Gör man inte det så syns man inte!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36982
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sök hjälp vid självmordstankar (SR)

Post by Geta »

Att jämföra sig med andra kan vara pressande.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Sök hjälp vid självmordstankar (SR)

Post by Safir »

Problemet är att det inte finns hjälp för alla, bara för dem som passar in i psykiatrins mall och blir friska efter 10 KBT-besök.

Det brukar stå att om man har tankar på sjäkvmord ska man ringa 112, isåfall skulle jag få ringa dit 10-20 ggr/dag ... vad hjälper det mig?
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Sök hjälp vid självmordstankar (SR)

Post by Koi »

Finns passiva och aktiva självmordstankar. Samma sak här. Skulle jag finns 112 varje gång så skulle det bli några gånger om dagen.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Sök hjälp vid självmordstankar (SR)

Post by Safir »

Koi wrote: 05 Apr 2024, 22:26 Finns passiva och aktiva självmordstankar. Samma sak här. Skulle jag finns 112 varje gång så skulle det bli några gånger om dagen.
Det visste jag inte, vad är skillnaden mellan de två?
Jag har färdiga planer också och har förberett lite, är det aktiva självmordstankar då?
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Sök hjälp vid självmordstankar (SR)

Post by Koi »

Det var BUP som berättade det. Passiva är typ ”Vad skönt det skulle vara att dö.” ”Jag skulle kunna xxxx”
Aktiva är när du har färdiga avsikter. Inte bara ha en” snuttefilt” som en en framtida åtgärd.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Sök hjälp vid självmordstankar (SR)

Post by Safir »

Koi wrote: 11 Apr 2024, 20:49 Det var BUP som berättade det. Passiva är typ ”Vad skönt det skulle vara att dö.” ”Jag skulle kunna xxxx”
Aktiva är när du har färdiga avsikter. Inte bara ha en” snuttefilt” som en en framtida åtgärd.
Ok, aktiva är alltså när man bestämt sig och när och hur man ska göra?
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Sök hjälp vid självmordstankar (SR)

Post by Koi »

Så som jag förstod det
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23277
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sök hjälp vid självmordstankar (SR)

Post by Zoidar »

Frågan är vem som hör av sig till vården när man har bestämt sig.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Sök hjälp vid självmordstankar (SR)

Post by Koi »

Zoidar wrote: 11 Apr 2024, 23:00 Frågan är vem som hör av sig till vården när man har bestämt sig.
Ja du…. När någon bestämt sig finns alltid en chans att avstyra det genom att fråga om självmords tankar, planer och avsikter. Jag blev LPTad i 10 dagar för jag hade aktiva planer och tankar. Sjuksyrran frågade. Hade hon inte frågat så hade jag inte sagt någonting. Jag vägrade åka till avdelningen som jag hatar. Hamnade där ändå.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Sök hjälp vid självmordstankar (SR)

Post by Safir »

Koi wrote: 11 Apr 2024, 23:20
Zoidar wrote: 11 Apr 2024, 23:00 Frågan är vem som hör av sig till vården när man har bestämt sig.
Ja du…. När någon bestämt sig finns alltid en chans att avstyra det genom att fråga om självmords tankar, planer och avsikter. Jag blev LPTad i 10 dagar för jag hade aktiva planer och tankar. Sjuksyrran frågade. Hade hon inte frågat så hade jag inte sagt någonting. Jag vägrade åka till avdelningen som jag hatar. Hamnade där ändå.
Jag har blivit tillfrågad några gånger, fast oftast så frågar de inte alls, och så skriver de bara att jag inte har några su-tankar. Om jag säger att jag har såna tankar och planer så brukar läkarna skriva att jag förnekar det på ett trovärdigt sätt.
Den dag jag bestämt mig kommer jag ju inte be vården om hjälp.
Post Reply