Bensodiazepiner

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18206
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Det blev full dos Stesolid idag. Kände att jag behövde det. Men det är inte ofta jag tar 20 milligram, så det må vara hänt. Vill helst inte ha den i apodosen utan i separat burk.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8504
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Bensodiazepiner

Post by Richard »

Jag blir trött av min dos Iktorivil, idag tog jag bara halva. Hoppas på att inte sova på dagen.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18206
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Jag har idag överdoserat Stesoliden. Var tvungen att få lindring, det var varför. Det händer inte ofta att jag tar mer än jag får.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1719
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Bensodiazepiner

Post by Safir »

Fantasio wrote: 07 Apr 2024, 19:25 Jag har idag överdoserat Stesoliden. Var tvungen att få lindring, det var varför. Det händer inte ofta att jag tar mer än jag får.
Jag har haft skitsvårt att somna på sistone så har tagit upp till 25 mg Stesolid till natten. men har inga problem att gå tillbaks till ordinerad dos så det gör ju inget.
Senast jag räknade mitt reserv-Stesolid hade jag nästan 100 tabletter. Bra när sömnen bråkar.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18206
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Jag tar i regel bara Stesolid på morgonen. Blir tre om dagen att lägga i pillerburken. Jag är alltså inte i närheten av att utveckla ett beroende.
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13342
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Bensodiazepiner

Post by zoegas »

Stesolid är lite avkoppling på förmiddagen om man tar dem med lite öl.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18206
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Jag tar bara Stesolid på morgonen i regel. Vill inte leka med hälsan o dricka på den medicinen. Nissegossen varnar ju för att blanda benso och spånken.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1719
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Bensodiazepiner

Post by Safir »

zoegas wrote: 16 May 2024, 17:37 Stesolid är lite avkoppling på förmiddagen om man tar dem med lite öl.
Fast det är inte bra att göra så ... :|
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18206
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Jag förstår inte hur vården tänker. Jag får ta 20 milligram Stesolid om dagen och det är inte ens en hög dos. Smackar man på med den dosen dröjer det inte länge innan man blir beroende och utvecklar tolerans. Jag vil ha Stesolid i burk och bara vid behov.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8504
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Bensodiazepiner

Post by Richard »

Det är bra att du inte tar den så ofta
Socialstyrelsens utvärdering visar att fyra tusen patienter 2021 regelbundet vårdades med läkemedlet bensodiazepiner mot ångestsyndrom tvärt emot riktlinjerna. Dessa patienter borde inte få läkemedlet över huvud taget, menar Maria State.

Socialstyrelsen har tydligt markerat i sina riktlinjer att bensodiazepiner inte ska ges vid behandling av långvariga ångestsyndrom. Ändå behandlas flera tusen personer felaktigt med medicinen.
Låst artikel; https://www.dn.se/insidan/felaktig-beha ... iktlinjer/

Jag är tydligen en av de 4 000 som långtidsbehandlas. Jag har haft bensodiazepiner dagligen sen 2002. Felaktigt då alltså, enligt Socialstyrelsen. Men det har varit min räddning. Jag hade mycket svår ångestproblematik, mycket värre än de attacker jag fick i veckan som jag skrivit om. Nu är de möjligen borta, men jag tar fortfarande Iktorivil dagligen. Jag är beroende av den, men har aldrig behövt öka dosen, tvärtom har jag halverat den. Men jag måste ha dom. Tänk om jag får ny läkare o hen inte fortsätter att skriva ut dom? Det skulle leda till kaos...

Jag skulle bli mycket sämre, knappt kunna göra nånting, samt söka mig till illegala preparat på gatan o internet. Det skulle bli väldigt illa. Jag räknar med att äta dom livet ut, kanske göra nått långsamt försök att trappa ut de om jag blev ännu bättre, men jag tror inte jag skulle klara det, efter så lång tid.

https://www.youtube.com/watch?v=iEaojUxLsSk

Jag kanske rentav skulle bli farlig igen? När jag var obehandlad fick jag extrema aggressionsutbrott som tyvärr mest drabbade min pappa, men även syster o mamma, nån gång någon annan också. Med knivar o andra tillhyggen. Bli fly förbannad för minsta lilla? Jag är rädd att nån ny läkare ska dra in dom... Nu ska min läkare vara kvar "tills han dör" säger han, men han är över 70, så jag lär väl få ny läkare nån gång?

Om en läkare drar in dom, kommer jag att fråga (med telefonen på inspelning); -Kommer du att ansvara för vad som händer om du drar in den medicinen?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18206
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Intressant, Richard. Tänk om läkaren skulle ta min benso ifrån mig, det vore illa. Och jag är inte ens beroende. Kanske psykiskt när jag tänker efter. Jag hyser en hatkärlek till mitt preparat.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1719
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Bensodiazepiner

Post by Safir »

Det är lätt för socialstyrelsen att säga att det är "fel" behandling. De behöver ju inte genomlida ångest och sömnstörningar.
Ska de ta bort medicinen måste de ju ordna ett fungerande alterntiv först, då inte neuroleptika som gör folk deprimerade i stället.
Post Reply