Räcker din pension?

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17943
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Räcker din pension?

Post by Fantasio »

Är det dumt att spara pengar i form av fysiska pengar? Räntan på banken är väl försvinnande liten. Skulle känns bra att hålla i flera tusen och att titta på högen med tillfredsställelse.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37654
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Räcker din pension?

Post by Geta »

Pengarna byts ut med jämna mellanrum, så det är inte bra att ha en massa
sedlar hemma.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23940
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Räcker din pension?

Post by Zoidar »

Jag gillar inte säga att jag är förtidspensionär för jag kommer kanske i framtiden återgå till fullt jobb, även om det inte pekar på det just nu. Sjukersättning låter mer flexibelt, även om det kanske är samma sak?

Jag förstår inte var pengarna tar vägen, men ersättning plus jobb borde räcka så det blir över. Jag äter väl för mycket utemat? Jag kan dock säga att jag ligger långt under snittet i inkomst. Ser nu att jag är låginkonsttagare... :geek:

"I Sverige uppgick medianlönen till 31 700 kronor i månaden år 2019. Den var något högre i privat sektor än bland offentliganställda, men skillnaden var inte större än 500 kronor i månaden. Genomsnittslönen i hela ekonomin uppgick till 35 300 kronor.- 23 Jun 2020"

"Hur lite tjänare en låginkomsttagare? Låginkomsttagare definieras som den tiondel av befolkningen som tjänar minst. En tiondel av befolkningen hade 2017 en bruttolön som var mindre än 22 000 kronor i månaden."

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbet ... 0%20kronor.

https://www.xn--lnguide-exa.se/inkomste ... C3%A5naden.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37654
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Räcker din pension?

Post by Geta »

Jag jämför mig inte med den arbetande befolkningen, när det gäller inkomst.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23940
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Räcker din pension?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 01 Jun 2021, 08:27 Jag jämför mig inte med den arbetande befolkningen, när det gäller inkomst.
Jag har aldrig brytt mig så mycket om andras inkomster (förutom att det kan va kul att kolla), går mitt eget hushåll runt är jag rätt nöjd.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37654
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Räcker din pension?

Post by Geta »

I dessa pandemitider går mitt hushåll mycket väl runt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18939
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Räcker din pension?

Post by Krokus »

Jag bryr mig inte heller om andras inkomst. Det är ointressant och dessutom tycker jag att det är privat. Till exempel vet jag inte exakt vad min sambo har i lön. Vet heller inte vad mamma har i pension.

Det var en gång som en barndomsvän hade det knapert strax innan jul. Hon skrev om det på Facebook. Jag swishade då 250kr med meddelandet "klart att din dotter ska få äta köttbullar på julafton!". Barndomsvännen blev förvånad och glad.

Annars vet de flesta i min omgivning att jag är sjukpensionär och därmed har låg inkomst. Ingen verkar begära att jag ska köpa dyra födelsedagspresenter och så vidare.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23940
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Räcker din pension?

Post by Zoidar »

Det var ju en fin gest Krokus. :)
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13380
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Räcker din pension?

Post by amandara »

Tycker att vi får på tok för lite pengar. Vi har inte bett om att bli sjuka. Sjuk och fattig - jättekul, eller inte.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17943
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Räcker din pension?

Post by Fantasio »

Jag handlade för exakt 100 kronor. En matlåda, en stor läsk och ett sexpack öl. Men jag gick tillbaka till affären och köpte två läsk till, två olika sorters jordnötter, två cigarettpaket och ett sexpack öl. Det är svårt att leva på 200 kronor om dagen.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37654
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Räcker din pension?

Post by Geta »

200 per dag är väl 6000 kr i månaden om jag inte räknat fel.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17943
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Räcker din pension?

Post by Fantasio »

Är det inte 5600 kronor?
Post Reply