Naturligt att ha ångest

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Naturligt att ha ångest

Post by memphis »

Naturligt att ha ångest. Ja det säger Anders Hansen i Malou efter tio just nu. Han säger att det är en rest i vårt genetiska material från tiden vi var jägare och samlare. En tid när de flesta inte överlevde tonåren ( påstår han). Egentligen är det mer normalt att ha oro och ångest än att inte har det!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5518
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Naturligt att ha ångest

Post by Koi »

Ångest är en bland få känslor jag känner.

Tar inget ångestdämpande.

Vill känna att jag lever.
Musiker
Niobmedlem
Posts: 247
Joined: 28 Sep 2021, 18:48

Re: Naturligt att ha ångest

Post by Musiker »

Anders Hansen har rätt. De flesta har ångest mer eller mindre. Har man ett känsligt nervsystem så drabbas man oftare som att nästan vara hudlös. Mediciner kan förstärka ens nervsystem så det blir tåligare för stress och ångest. Som Jocke skrev en gång Att det är nästan omöjligt att vara trevlig vid svår ångest håller jag med honom om. Man kan lätt bli missförstådd vid svår ångest och ångest kan ljuga
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38697
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Naturligt att ha ångest

Post by Geta »

Problemet är nog hur mycket ångest man kan härbärgera utan att gå sönder.
Miljön är viktig där. Dessutom hur mycket av ångesten som man spiller ut på
andra.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Musiker
Niobmedlem
Posts: 247
Joined: 28 Sep 2021, 18:48

Re: Naturligt att ha ångest

Post by Musiker »

Man orkar tillslut inte mer svår ångest och då måste man bli inlagd. Det värsta med ångest enligt mig är att hjärnan inte fungerar, kan inte tänka klart och den minsta lilla grej blir till ett högt berg. Generell ångest samt svår social fobi ger en ångest av självosäkerhet. Det är den värsta ångesten.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18319
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Naturligt att ha ångest

Post by Fantasio »

Jag tycker det låter underligt att det är naturligt med ångest. Jag har det ofta och skulle ge vad som helst för att slippa känna så.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13599
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Naturligt att ha ångest

Post by amandara »

Musiker wrote: 01 Nov 2021, 12:03 Man orkar tillslut inte mer svår ångest och då måste man bli inlagd. Det värsta med ångest enligt mig är att hjärnan inte fungerar, kan inte tänka klart och den minsta lilla grej blir till ett högt berg. Generell ångest samt svår social fobi ger en ångest av självosäkerhet. Det är den värsta ångesten.
Man kan inte säga vems ångest som är värst. Ångest är ångest. Olika för olika personer och olika hur man upplever den. Man får försöka hitta coopingstrategier för att uthärda.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Naturligt att ha ångest

Post by Klankedinken »

jag brukar inte sätta namn på vad jag känner.. :?
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Naturligt att ha ångest

Post by Cosmos »

Suck. Anders Hansen påstår som så många andra av andra psykprofiler att ångest ska man i princip vara glad åt att man har. Det är ett av de vanligaste bagatelliseringarna man hör när det handlar om ångest. Det kan säkert vara så att ångest är ett larmsystem som vi fötts med för att använda i överlevnadssyfte men när detta system överstimuleras så blir ångesten patologisk. Och det är minsann ingen liten rädsla för att hålla ett föredrag o dylikt. Ångest är det jobbigaste av de känslor som är specifika för varje individ. Min ångest är inte din ångest och det är omöjligt att jämföra eller komma med några universallösningar på den.

Anders Hansen vill hjälpa oss genom träningsprogram för fysisk aktivitet. Att ångesten minskar när vi kör ut oss fysiskt är helt sant. Man mår mycket bra efter ett träningspass eller bara en rask promenad. Men det ger ingen permanent ångestfrihet. Den kommer oundvikligen tillbaka. Det fordras betydligt radikalare behandlingar. Och medicin måste man ha som håller ångesten på en hanterlig nivå.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Naturligt att ha ångest

Post by Klankedinken »

Motion är som en filt över ångesten.. Den känns fortfarande men gör inte lika ont!
Post Reply