Bananer för 1000kr i månaden, bort med matmoms!

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24759
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Bananer för 1000kr i månaden, bort med matmoms!

Post by Zoidar »

memphis wrote: 14 Jun 2021, 18:03 Vore ju bra om nyttig mat var billigare än onyttig.
Jag är emot sockerskatt, hellre sänk pris på frukt och grönt.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Bananer för 1000kr i månaden, bort med matmoms!

Post by Nobel »

Bodde i USA ett tag... Där var nyttig mat dyrare än onyttig. Tycker inte det ska vara en klassfråga - tillgången på bra mat
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Bananer för 1000kr i månaden, bort med matmoms!

Post by Nobel »

Men man kanske ska vara glad över att det finns mat över huvud taget. Det är ju inte alla som har den lyxen...
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38552
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Bananer för 1000kr i månaden, bort med matmoms!

Post by Geta »

Amerikanarna ser ut där efter. Drottning Silvia blev åthutad, när hon
kommenterade att amerikanarna är feta över lag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Bananer för 1000kr i månaden, bort med matmoms!

Post by Cosmos »

Engelsmännen är visst ännu fetare nuförtiden. När jag var i USA 2010 såg jag inte speciellt mycket feta människor. Men då rörda vi ju inte oss i förorterna utan i stadskärnorna. Precis som här bor fattigt folk i i utkanterna av städerna.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 60854
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Bananer för 1000kr i månaden, bort med matmoms!

Post by Nissegossen »

När jag jobbade på Pripps, blåste vi ut resterna genom en sil körde upp det i en silo utanför. Det sista resterna av det som var brygget, kallat Dravet var eftertraktat av bönderna det var fuktigt om vi gjort rätt. Lastbilen som hämtade det körde till bönderna med det. Det jäste naturligt och var eftertraktat av bönderna som gav det att äta till slaktsvinen som åt det sista tiden innan slakt. Det gjorde svinen avslappade och protesterade inte utan var lugna och fina. I gengäld fick vi i brygghuset överblivna bananer en låda från frihamnen där lastbilen hämtat dem till just grismat. Bananjagarna kallat krävde mycket manskap på den tiden som lossade båtarna. Numera är allt automatiserat sedan än 5-6 år tillbaka. Bananlådan brukade innehålla en bananstock alla åt vad de ville. De var färska med kyla ombord och kallas bananjagare för de färdades i hög hastighet för varan krävde det. Kanske inte 1000 bananer, men många.

En uteliggare som fick sova hos mig visade jag en röd fiberpenna för, efter han gått saknade jag just fiberpennan sökte senare upp honom där han var och frågade, varför tog du just den röda fiberpennan? Banankompaniet behövde den på bred Göteborgska. Tog upp den och gav mig den tillbaka. Han hade blixtbricka i hamnen vilket gav honom förtur till jobb i hamnen, den dagen båtar angjorde hamnen. Inget fast jobb, bara för en dag i taget.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38570
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Bananer för 1000kr i månaden, bort med matmoms!

Post by memphis »

Min syster bor i Tyskland. I Berlin. Där är maten mycket billigare än i Sverige. Allt verkar bättre i Tyskland, framförallt vården.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24759
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Bananer för 1000kr i månaden, bort med matmoms!

Post by Zoidar »

På tal om söta hundar har min granne en cockerspaniel-valp. Den är väldigt söt. Hon sa jag fick gå ut med honom om jag ville. Har inte gjort det. Lite rädd för komma för nära inpå mina grannar.

På tal om bananer. Upptäckte jag bara hade en kvar så skyndade till coop och var där 3 min innan stängning. Köpte 10 bananer, och priset.... 54kr :?
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 60854
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Bananer för 1000kr i månaden, bort med matmoms!

Post by Nissegossen »

Har haft en Amerikansk Cockerspaniel, full fart hela dan med en amerikan. Mitt ex var dagmatte åt en Amerikansk Cockerspaniel otroligt lydig, på gott humör, gillade att bli kliad på magen. Det var därför vi köpte vår, en hane, svart med en vit slips på halsen. Han var besvärlig, stor till sättet och stor för sin ras. Tyckte bättre om flickan.

Dock, tyckte om vår hund också, djupt saknad.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19316
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Bananer för 1000kr i månaden, bort med matmoms!

Post by Krokus »

Zoidar,
Vilket kg-pris är det på dina bananer? Hos mig tror jag att det kostar 23kr/kg eller om det är 24kr/kg.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24759
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Bananer för 1000kr i månaden, bort med matmoms!

Post by Zoidar »

Nissegossen wrote: 15 Jun 2021, 05:05 Dock, tyckte om vår hund också, djupt saknad.
Så klart!
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24759
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Bananer för 1000kr i månaden, bort med matmoms!

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 15 Jun 2021, 09:09 Zoidar,
Vilket kg-pris är det på dina bananer? Hos mig tror jag att det kostar 23kr/kg eller om det är 24kr/kg.
Kommer inte ihåg, nog något sånt. 21kr/kg har jag sett.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Post Reply