Viktnedgång och depression
Moderator: Moderator 1
Viktnedgång och depression
Varit lite nedstämd idag, samtidigt som vikten är på väg ner. Finns det kopplingar?
"Den som är överviktig eller fet och lyckas gå ner i vikt blir inte nödvändigtvis lyckligare. Tvärtom ökar risken för nedstämdhet och depression med 50 procent, visar en ny brittisk studie."
https://kurera.se/viktminskning-kan-oka ... epression/
Edit: Sover iof sämre och mindre sedan jag slutade med seroquel.
Direkt kommer känslan av utmattning och stress och tanken att jag jobbar för mycket.
"Den som är överviktig eller fet och lyckas gå ner i vikt blir inte nödvändigtvis lyckligare. Tvärtom ökar risken för nedstämdhet och depression med 50 procent, visar en ny brittisk studie."
https://kurera.se/viktminskning-kan-oka ... epression/
Edit: Sover iof sämre och mindre sedan jag slutade med seroquel.
Direkt kommer känslan av utmattning och stress och tanken att jag jobbar för mycket.
"Gläd er med dem som är glada, gråt med dem som gråter." - Romarbrevet 12:15
Re: Viktnedgång och depression
Varför inte bli förtidspensionär på heltid?? Du har krav på dig och de kanske blir för stora??
Ibland blir det för mycket krav, men tror inte jag mår bättre av heltids sjukersättning. Ibland mår jag väldigt bra efter ett jobbpass. Tror problemet går djupare.
Zoidar,
Tar du Melatonin nu istället?
Jag får en känsla av att du vill mer än vad du orkar med. Svår balansgång det där!
Tar du Melatonin nu istället?
Jag får en känsla av att du vill mer än vad du orkar med. Svår balansgång det där!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Kan va så Krokus. När jag mår bra tar jag förhastade beslut.
Jag tar 3mg melatonin nu.
Jag sov bra inatt och har också mått bättre idag.
Jag tar 3mg melatonin nu.
Jag sov bra inatt och har också mått bättre idag.
Är det svårt att tänka långsiktigt? Mm, det tycker i alla fall jag. Tålamod, vad är det?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Min psykoterapeut tyckte att jag hade för mycket tålamod.
Den som tvingas ut i vildskog
ser med nyfödd syn på allt,
och han smakar tacksam
livets bröd och salt.
Karin Boye
ser med nyfödd syn på allt,
och han smakar tacksam
livets bröd och salt.
Karin Boye
-
- Guldmedlem
Det är skillnad på känslor och depression.. En depression är mer genomgående, du orkar inte, känner dig meningslös och det ganska ofta.. Däremot kan jag uppleva att jag inte mår så bra om jag inte äter ordentligt.. Vilket är ett problem man borde få om man går på diet
Jag har också dåligt med tålamod. Men det är en sak jag jobbar på men kanske sitter det för djupt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Det är svårt det där. Mat höjer måendet, speciellt kolhydrater. Jag har funderat på hur man löser det. Kanske äta vad man vill och motionera 3h om dagen. Hur man än gör sitter ändan bak.Klankedinken wrote: ↑03 Aug 2021, 10:52 Det är skillnad på känslor och depression.. En depression är mer genomgående, du orkar inte, känner dig meningslös och det ganska ofta.. Däremot kan jag uppleva att jag inte mår så bra om jag inte äter ordentligt.. Vilket är ett problem man borde få om man går på diet
Jag tycker att du har en bra vikt nu Zoidar.
-
- Guldmedlem
JAg med.