Vad röstar du?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Vad röstar du?

Centerpartiet (C)
0
No votes
Kristdemokraterna (KD)
2
15%
Liberalerna (L)
0
No votes
Miljöpartiet (MP)
0
No votes
Moderaterna (M)
2
15%
Socialdemokraterna (S)
3
23%
Sverigedemokraterna (SD)
2
15%
Vänsterpartiet (V)
2
15%
Annat
2
15%
 
Total votes: 13

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38382
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad röstar du?

Post by Geta »

Det är dyrt att vara fattig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38406
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad röstar du?

Post by memphis »

Cosmos, för det första, jag bor i glesbygden och har en ganska hög hyra då mitt hus byggdes 2010.

För det andra, finns det ingenting i det här förslaget, vad jag vet, som talar för en sänkning av hyrorna i förorten eller i gamla bestånd.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vad röstar du?

Post by Cosmos »

Ok, ursäkta. Jag misstog dig för amandara som ju bor centralt. Man måste se vem som postar. I glesbygd vet jag inte hur det är eller blir. Säkert ingen förändring.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38406
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad röstar du?

Post by memphis »

Förstår ändå inte riktigt ditt resonemang Cosmos. Bara för att nybyggen blir dyrare betyder det inte att gamla lägenheter blir billigare alls. Då pratar du om en relativ förändring, inte om att förortslägenheter faktiskt blir billigare.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38382
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad röstar du?

Post by Geta »

Idag går säkert alla lägenheter åt. Då finns det ingen orsak för fastighetsägare
att sänka hyrorna i mindre attraktiva områden.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38406
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad röstar du?

Post by memphis »

Precis. Det är sån brist på lägenheter så att det är dyrt att bo överhuvudtaget i hyresrätter. Överallt. Redan nu är nybyggen i städerna på tok för dyra för att en fattiglapp ska kunna hyra dem. Till exempel här I Umeå byggs det så det knakar, men inte många vill/ kan ta på sig såna stora hyror som det handlar om. I stället är kön lång till lägenheter med lägre hyror. Det finns en gräns för vad folk kan/ är villiga att betala för att bo.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vad röstar du?

Post by Cosmos »

Jag pratar om hur marknadshyror fungerar. Nu har vi brukshyror och det är därför nyproduktion är så dyrt. Man bygger ju onödigt dyrt, det är problemet.

Tror inte heller vi får se en hyressänkning i förorten om vi får marknadshyror, men det kanske sker en utplaning. Att attraktiva boenden får betydligt högre hyror får man nog räkna med.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38382
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad röstar du?

Post by Geta »

Om det inte är alldeles nödvändigt ska man inte bo i storstäderna. Vi hade
en medlem på Viska som hade en lägenhet i en mindre stad. Hon skulle
absolut till Göteborg och blev hemlös på grund av för låg inkomst. Det var
många turer innan socialen ordnade en lägenhet åt henne.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vad röstar du?

Post by Cosmos »

Själv bodde jag i en barack innan jag fick min nuvarande lägenhet och det var efter många turer jag fick kontraktet. Bor också i nyproduktion, byggt 2009, men hyran går att betala vilket man inte kan säga om de allra nyaste lägenheterna. 15.000 kr för en trea. Som sagt, det blir soc som betalar och bara nyanlända som kan bo där. Det leder till segregation, absolut. Det är en absurd politik som gör att de med gott ställt bor billigt och de med socialbidrag bor dyrast.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38406
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad röstar du?

Post by memphis »

Jag vill flytta in till stan av två anledningar. Dels bättre promenadvägar och dels att då kan jag vara med på saker som psykiatrin ordnar för långtidssjuka. Vattengympa till exempel. Möjligheterna är större i staden än i denna håla. Jag kunde kanske gå till nåt ställe liknande Sardin och inte vara lika ensam som jag är idag. Psykiatrin funkar inte bra i Sverige, men på landsbygden är det värst.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vad röstar du?

Post by Cosmos »

När jag bodde ute i spenaten hade jag mindre än hälften i hyra jämfört med idag. Jag bor i Sveriges fjärde största stad så här ser det ut precis som i Stockholm även om där är skillnaderna ännu större.

Varför jag flyttade tillbaka till stan? Jag fick lappsjuka där ute. Är en typisk stadsbo.
Egentligen är allt bara på låtsas.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13515
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad röstar du?

Post by amandara »

Det är nästan en förutsättning för mig utan bil att bo centralt. Och alla i vår situation.
Post Reply