Tyskland legaliserar cannabis

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Är du positiv till legaliseringen av cannabis i Tyskland?

Mycket positiv
4
33%
Generellt positiv
1
8%
Neutral
4
33%
Generellt negativ
2
17%
Mycket negativ
1
8%
 
Total votes: 12

User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18319
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tyskland legaliserar cannabis

Post by Fantasio »

Om alkohol uppfunnits idag hade det säkert blivit förbjudet. Men jag är drogmotståndare trots att jag själv använder alkohol.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tyskland legaliserar cannabis

Post by memphis »

Jag är inte drogmotståndare men jag förnekar inte heller att droger för med sig problem.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Tyskland legaliserar cannabis

Post by Luusje »

Ja, vet inte. Jag kommer alltså från ett land där cannabis har varit legal i decennier. Där tycker jag att det över der hela fungerar, förutom att det drar drogturister. Men jag tror att folk i det ena landet kan ha en annan kultur än i ett annat land. När jag ser hur Svenskar njutar alkohol, dvs när man börjar dricka är det bara roligt när man dricker sig full, då tvivlar jag på om en legalisering i Sverige är önskvärt. Men kanske är jag alldeles för hård och blir det helt enkelt ocoolt att röka när man får göra det.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tyskland legaliserar cannabis

Post by memphis »

Det är farligare att dricka sig full än att röka cannabis. Vad händer när man röker cannabis?

Jo man mår alldeles förträffligt och blir vänligt inställd till allt och alla. Man kan diskutera, filosofera , skriva böcker, göra alla möjliga roliga saker. Och om man skulle röka för mycket så gör det ingenting. Man blir inte förgiftad, utan vad som händer om man röker för mycket är att man somnar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tyskland legaliserar cannabis

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 20 Jan 2022, 19:11 Det är farligare att dricka sig full än att röka cannabis. Vad händer när man röker cannabis?

Jo man mår alldeles förträffligt och blir vänligt inställd till allt och alla. Man kan diskutera, filosofera , skriva böcker, göra alla möjliga roliga saker. Och om man skulle röka för mycket så gör det ingenting. Man blir inte förgiftad, utan vad som händer om man röker för mycket är att man somnar.
Som ni vet är jag emot att droger används men är öppen för att något som funnits så länge och är så integrerat är svårt att ta bort!

Däremot finns det risker med cannabis.. Att du inte skriver det och inte är öppen för forskningen kring riskerna är bara dumheter..
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tyskland legaliserar cannabis

Post by memphis »

Tror att vid måttligt bruk är riskerna väldigt små. Men om man röker utan hejd är det en annan sak.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tyskland legaliserar cannabis

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 21 Jan 2022, 17:22 Tror att vid måttligt bruk är riskerna väldigt små. Men om man röker utan hejd är det en annan sak.
Har läst att risken ökar om man rökt 25 ggr eller så.. Det är ganska mycket!
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tyskland legaliserar cannabis

Post by memphis »

Det beror också på hur MYCKET man drar i sig. Om man röker EN joint varje fredag eftermiddag så är det inte farligt. Men drar man i sig fem gram om dagen är risken mycket hög.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tyskland legaliserar cannabis

Post by Klankedinken »

Intensitet tror jag man säger..
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tyskland legaliserar cannabis

Post by memphis »

Men min opoäng var att jämföra med alkohol. Vilka risker man tar när man dricker alkohol. Man kan bli aggressiv och hamna i bråk. Man gör bort sig. Man kan till och med bli akut förgiftad..
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tyskland legaliserar cannabis

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 21 Jan 2022, 18:30 Men min opoäng var att jämföra med alkohol. Vilka risker man tar när man dricker alkohol. Man kan bli aggressiv och hamna i bråk. Man gör bort sig. Man kan till och med bli akut förgiftad..
Håller med dig där, tror alla risker är värre vad gäller alkohol men cannabis förändrar ens personlighet litegran också. Men alkohol är långt mer beroendeframkallande.

Jag är inte kunnig nog men en jämförelse av alkohol och cannabis och dessas förstörande-potens skulle va intressant.. i sverige är ju alkohol steg ett eftersom det är lagligt medans cannabis räknas mer som missbruk..

En annan intressant detalj kring cannabis är att substansen förhindrar förmågan att bilda vanor.. man blir alltså pacifierad av cannabis på ett annat sätt än alkohol.. Lärde mig det av en beroendeexpert jag följer!
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tyskland legaliserar cannabis

Post by memphis »

Alkohol förändrar också personligheten i och med att hämningar blir svagare. Förhindrar att bilda vanor?

Nej det tycker jag inte stämmer. När jag rökte cannabis hade jag rutiner som vanligt. Gick ut med hunden, lagade mat osv. Jag lagade oftare mat då än jag gör nu. Jag gjorde mera saker överhuvudtaget.

Nu har medicinen tagit all inspiration ifrån mig. Jag gör ingenting utom att promenera, äta och kolla internet. Det kan man kalla passiv! Det beror på antipsykotikan.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply