lptvård

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19219
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: lptvård

Post by Krokus »

Det verkar vara svårt att bli av med "plåster" när de väl har fått upp ögonen för någon som är psykiskt sjuk.

Lite liknande med npf-diagnoser, har man väl fått en sådan diagnos går det fanimej inte att bli av med den. Detta trots att psykiatrin inte sett en agera under barndomen/uppväxten.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38357
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: lptvård

Post by Geta »

Jag tycker inte att psykiatrin är överdrivet envisa, när man som
patient mår bättre. Jag skulle inte på något sätt tjäna på att bli
av med min diagnos idag. Den lilla hjälp som jag får, behöver jag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5688
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: lptvård

Post by Swesanne »

Jag med, Geta!
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5688
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: lptvård

Post by Swesanne »

Swesanne wrote: 08 Oct 2021, 17:53 Ta din medicin!!!!!!!
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 60706
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: lptvård

Post by Nissegossen »

Det skall till en förhandling i Förvaltningsrätten, den sker troligen på sjukhuset om läkare vill sätta LPT på dig. Du har rätt till jurist vid förhandlingen och där får du säga din åsikt. Utan förhandling får de inte sätta LPT. Vid förhandlingen får du framföra dina argument till rätten som därefter sammanträder och beslutar om LPT eller inte. Ta vara på chansen att vara med vid förhandlingen. Eftersom du nu har LPT skall den omprövas efter 6 mån så ta och var med i rätten då, med juridiskt ombud.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19219
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: lptvård

Post by Krokus »

Geta,

Schizofreni som diagnos fås i vuxen ålder, medan ADHD m.m. är något man föds med. Är det då inte lite underligt att vuxenpsykiatrin sätter NPF-diagnoser i vuxen ålder, och dessutom skyller mycket på NPF, när de inte har något bevis (observationer) på att patienten hade svårigheter redan som barn? Visst kan de gå på föräldrars berättelser, men dessa berättelser är väl ändå mer eller mindre vinklade.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38357
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: lptvård

Post by Geta »

Jag tycker att det är många kändisar som är glada för sina ADHD och
Aspergersdiagnoser som de fått som vuxna. De har fått förklaringar
till mycket.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: lptvård

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 09 Oct 2021, 10:04 Jag tycker att det är många kändisar som är glada för sina ADHD och
Aspergersdiagnoser som de fått som vuxna. De har fått förklaringar
till mycket.
Psykiatrin har mycket arbete att ta igen.. det diagnosticeras för fullt för att liv inte ska gå bort.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: lptvård

Post by Cosmos »

Ta medicinen! Varför slutade du med den? För att du var frisk? Nåväl, du är knappast frisk nu så mitt råd är att börja med medicinen igen eftersom den faktiskt fungerade på dig. Alla som säger att man ska sluta med medicin är antingen okunniga eller också sjuka själva.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: lptvård

Post by Klankedinken »

Största anledning som jag förstår ligger bakom sånt här beteende är att personen börjat och slutat med medicin för många gånger, blivit psykotisk och fått allt sämre effekt av medicin samt kognitiva funktioner.. De två först psykoserna kan man ta men får man flera tappar man mycket av sin forna glans.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38362
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: lptvård

Post by memphis »

Krokus wrote: 09 Oct 2021, 08:30 Geta,

Schizofreni som diagnos fås i vuxen ålder, medan ADHD m.m. är något man föds med. Är det då inte lite underligt att vuxenpsykiatrin sätter NPF-diagnoser i vuxen ålder, och dessutom skyller mycket på NPF, när de inte har något bevis (observationer) på att patienten hade svårigheter redan som barn? Visst kan de gå på föräldrars berättelser, men dessa berättelser är väl ändå mer eller mindre vinklade.
Det finns test de gör på patienter i vuxen ålder. Ganska omfattande testning. Då behövs det inte pratas med föräldrarna.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: lptvård

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 09 Oct 2021, 16:46
Krokus wrote: 09 Oct 2021, 08:30 Geta,

Schizofreni som diagnos fås i vuxen ålder, medan ADHD m.m. är något man föds med. Är det då inte lite underligt att vuxenpsykiatrin sätter NPF-diagnoser i vuxen ålder, och dessutom skyller mycket på NPF, när de inte har något bevis (observationer) på att patienten hade svårigheter redan som barn? Visst kan de gå på föräldrars berättelser, men dessa berättelser är väl ändå mer eller mindre vinklade.
Det finns test de gör på patienter i vuxen ålder. Ganska omfattande testning. Då behövs det inte pratas med föräldrarna.
Man gör anamnes med föräldrarna
Post Reply