Koranbränning.

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24829
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Koranbränning.

Post by Zoidar »

Koi wrote: 10 Aug 2023, 19:13 Jag tycker den är ojämnlik. Jag ska studera Nya testamentet noggrannare. Jag har den här. Min partner fick den under konfirmationen.

Ska även läsa gamla testamentet. Och koranen. I studiesyfte.
Det hade varit bra om du hade bibelkommentarer vid sidan av din läsning. Så mycket blir misförstått utan, och inte heller bibelkommentarer är felfria. Ibland hjälper det att kolla hur tidiga kyrkan tolkat texter. Och ibland vet vi inte, utan det finns olika möjliga tolkningar. Men, hoppas du får trevlig läsning. :)
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Koranbränning.

Post by Krokus »

Zoidar,

En del män kallar sin fru för "regeringen". Samtidigt är det vanligt att fruarna står för julklappsinköp, städning, matlagning och andra hushållssysslor. Varför gör kvinnor sånt? Jo, för att många män är lata.

Nu får jag säkert skit. Men ja. Män är lata. Deras lathet går ut över andra och de bryr sig inte. Kvinnor vill inte att männens lathet ska gå ut över deras barn eller släktingar och därför köper kvinnor julklappar. Hur många gånger har ni hört en man säga "vad fick du i julklapp?" när hans namn står med på etiketten? Han var inte ens med och köpte julklappen! Ren lathet.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24829
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Koranbränning.

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 10 Aug 2023, 19:34 Zoidar,

En del män kallar sin fru för "regeringen". Samtidigt är det vanligt att fruarna står för julklappsinköp, städning, matlagning och andra hushållssysslor. Varför gör kvinnor sånt? Jo, för att många män är lata.

Nu får jag säkert skit. Men ja. Män är lata. Deras lathet går ut över andra och de bryr sig inte. Kvinnor vill inte att männens lathet ska gå ut över deras barn eller släktingar och därför köper kvinnor julklappar. Hur många gånger har ni hört en man säga "vad fick du i julklapp?" när hans namn står med på etiketten? Han var inte ens med och köpte julklappen! Ren lathet.
Jag vet inte om du har rätt, men kan säkert ligga något i det. Min mamma lagar mat, min pappa städar. De verkar nöjda med det.

Jag har väldigt låga ambitioner. :| Fast med rätt kvinna kan jag nog bättra mig. :)
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Koranbränning.

Post by Krokus »

Tyvärr är det väldigt vanligt att kvinnor "blir tvungna" att köpa julklappar åt männens släktingar för att slippa skämmas på julafton. Männen kanske swishar för summan men har ingen aning om vad som är inköpt. Intresset flödar. :(
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38696
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Koranbränning.

Post by Geta »

Krokus,
Köper du julklapparna åt din sambo?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Koranbränning.

Post by Krokus »

Har gjort tidigare. Nu senaste julen struntade jag i det. Jag orkar inte. Han kom på 22/12 eller 23/12 att han inte hade köpt julklapp till sin systerdotter.

En tidigare pojkvän tänkte ge mig pengar i julklapp. Snacka om fantasilöst.

Min pappa visade alltid innan han köpte julklappen, vad jag skulle få. Jag sa till honom att det inte blir någon överraskning på julafton när han gjorde så. Seriöst, en vuxen man borde väl fatta det själv? Ska ett barn på tio år behöva berätta?

Mammas ex-sambo struntade i att köpa födelsedagspresent till mig när jag fyllde 13. Han tyckte inte att jag behövde något. Han hade hög lön så det var ingen ekonomisk fråga.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38696
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Koranbränning.

Post by Geta »

Krokus,

Du verkar besviken på män.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24829
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Koranbränning.

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 10 Aug 2023, 20:15 Har gjort tidigare. Nu senaste julen struntade jag i det. Jag orkar inte. Han kom på 22/12 eller 23/12 att han inte hade köpt julklapp till sin systerdotter.

En tidigare pojkvän tänkte ge mig pengar i julklapp. Snacka om fantasilöst.

Min pappa visade alltid innan han köpte julklappen, vad jag skulle få. Jag sa till honom att det inte blir någon överraskning på julafton när han gjorde så. Seriöst, en vuxen man borde väl fatta det själv? Ska ett barn på tio år behöva berätta?

Mammas ex-sambo struntade i att köpa födelsedagspresent till mig när jag fyllde 13. Han tyckte inte att jag behövde något. Han hade hög lön så det var ingen ekonomisk fråga.
Själv föredrar jag varken ge eller få presenter och julklappar, men som barn var det ju största grejen, men jag är jättetråkig, precis som Geta. När största nöjet är fika på Espresso house eller handla på Ica förstår ni vad jag menar. :lol: Jag har tyvärr ingen riktig livsgnista. Det är väl det som är problemet. Inte haft det sedan mina psykoser, om det nu är det. Har rätt lågt stämningsläge, blir sällan sådär uppåt (beror det på antipsykotikan?).

Krokus, förstår du blev besviken på din pappa att han visade dig presenten i förväg. :|

Min morbror köpte aldrig julklappar/presenter till oss. Det tyckte vi som barn var väldigt tråkigt.
Last edited by Zoidar on 10 Aug 2023, 23:55, edited 7 times in total.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24829
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Koranbränning.

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 10 Aug 2023, 20:01 Tyvärr är det väldigt vanligt att kvinnor "blir tvungna" att köpa julklappar åt männens släktingar för att slippa skämmas på julafton. Männen kanske swishar för summan men har ingen aning om vad som är inköpt. Intresset flödar. :(
Tror du det kan vara så att kvinnor ställer högre krav än män eller att kvinnor och män prioriterar olika?

Att din pojkvän glömmer köpa present till sin systerdotter, beror väl på att han inte tycker det är så noga?
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5518
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Koranbränning.

Post by Koi »

Jag tycker det har gått inflation i julklappar. När jag var liten fick jag en, max 2 julklappar. Minsta kusinen bland ungarna i släkten kan få uppåt 30 paket. Helt galet.

Från oss får han ärva mycket. Han fick 20 liter lego i julklapp av oss sist. Det är vad jag samlat ihop under 20 år, secondhand.

Hos oss bestämmer vi tillsammans vad som ska ges och till vem. Ena sonen som är jättemycket värmekänslig fick en AC i födelsedagspresent. Han är jättenöjd. Båda bestämde. Jag letade upp några att välja på, båda överens om en efter att studerat för- och nackdelar och jag köpte den. Det var i början på sommaren. Nu har han fått ha fönstret öppet istället. Det är bara 13 grader ute.

Min partner kommer ihåg allas födelsedagar och grattar allihopa. Jag minns knappt när jag själv fyller år. Alla är olika. Men jag tror som dig Krokus att väldigt ofta får kvinnor det största lasset att både jobba heltid och ta hand om hemmet och allt runtomkring.

Allt härstammar från gamla traditioner, som Zoidar skrev, att mannen i huset drar in pengarna. Men så är det inte längre. Det kan vara tvärtom eller att båda får in pengar i hushållet. Men där väntar mer jobb för kvinnan för ”så har det alltid varit”.

Mina grabbar får laga mat, diska och städa. De ska lära sig. de ska inte ha nån som passar upp på dem.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Koranbränning.

Post by Krokus »

Jag är leds på lathet och att män kommer undan med det. Strategisk inkompetens är vanligt bland män. T ex diska slarvigt för att kvinnan ska tycka att han inte kan diska, och därmed ska kvinnan ta över disken i fortsättningen. Då blir det åtminstone ordentligt gjort.

Diska är inte svårt rent praktiskt. Ett barn klarar av att diska med diskmedel och diskborste. Men men...
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38696
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Koranbränning.

Post by Geta »

I min systersons familj delar de på allt. Han är en modern man. Som Zoidar säger fanns det hemmafruar förr som fick göra hemsysslorna. Mannen jobbade borta och drog hem försörjningen. Haha mitt största nöje är när jag får dra runt dramaten på ICA. Jag köper inga julklappar och får inga julklappar. Män har förr fått göra de tyngsta sysslorna. Numera finns det maskiner till det mesta som även kvinnor vill köra. Förr var det män som fick gå ut i krig. Nu är det meningen att också kvinnor ska göra värnplikten.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply