Modellflyg

Moderator: Moderator 1

User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3657
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg

Post by 1Dave »

En långsammare elseglare med sida och höjdroder är ett sätt att komma igång iaf. :D De kan man ha nöje av senare med även om man vill fortsätta med större/mer avancerade flygplan/helis/drönare.
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3657
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg

Post by 1Dave »

Blev en flygning igår på det fältet jag har närmast. Har dock 35 minuter dit med bil.
Försöker hitta en bonde i närheten som skulle kunna avvara en bit fält men det är svårt.
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3657
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg

Post by 1Dave »

Blir en tur till Ålleberg senare idag. Hoppas på att få lufta Ceres Lift och Wasabi igen. Ska blåsa rätt mycket och lite snett från 90 grader på hanget. Men ska nog gå hoppas jag.
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3657
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg

Post by 1Dave »

Fick punktering på vägen till Ålleberg, tog ett bra tag att få ordning på bilen igen men tillslut så blev det flygning med Ceres Lift. Blåste så mycket så flög bara en gång men lite längre än vanligt iaf. Landningen var lite väl spännande men det gick bra.

Här en bild innan start, farsan hjälpte till att kasta ut planet för branten.
Image
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24080
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Modellflyg

Post by Zoidar »

Något för Dave?

Image
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3657
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg

Post by 1Dave »

Zoidar wrote: 02 Sep 2023, 07:51 Något för Dave?
Hehe jo hade vart nått.

Kom precis hem från Ålleberg, var lite svag vind idag. Så trilla ner två ggr. Ena gången med Wasabi med ok landning sen en gång med Ceres Lift, då fick jag dock hämta planet en bra bit ner i slänten.

Image

Det var som tur var för mig bara ett servo som lossnade.
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3657
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg

Post by 1Dave »

Fick hem den nya kärran i förmiddags. 3966 mm i spännvidd. Väldigt lätt kommer den bli. Vägde alla delar och slutade på 1117g endast som den är på bilden. Sen skall de i motor, fartreglage, ack och servon.

Image
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17976
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Modellflyg

Post by Fantasio »

Vilken häftig flygmaskin!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24080
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Modellflyg

Post by Zoidar »

Vilken skönhet!
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3657
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg

Post by 1Dave »

Jao, riktigt nöjd med den :)
Tror jag ska ta det lite lugnt med bygget/monterandet. Hinner nog inte få klart den till årets sista tävling i den klassen ändå.
Så siktar på att vara klar till våren.
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3657
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg

Post by 1Dave »

Tagit fram ena mittpanelen av vingen. Vingen består av fyra delar som man skjuter ihop med vingstål av kolfiber i varandra och kroppen. Tillverkaren har förberett med IDS i rodret och dragit kontakt och servokabel. Så ska försöka få i en servobrygga och koppla på servot till roderhornet som kan synas på andra bilden.

Image

Image
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3657
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg

Post by 1Dave »

Kanske skulle försöka ta mig i kragen och greja lite med planet idag.
Post Reply