Saker du lyckats med du är nöjd med.

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13415
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Saker du lyckats med du är nöjd med.

Post by zoegas »

Geta wrote: 11 Nov 2022, 21:08 Jag är nöjd med att jag handlar själv och städar min lägenhet själv, trots
knäartros. Jag har en trappklättrande shoppingvagn. Sedan är jag nöjd med
att jag köpt en lampa och ett förstoringsglas att ha vid datorn. Min syn har
blivit sämre på grund av problem med gula fläcken. Jag är nöjd med att jag
klarar att betala mina räkningar själv.
Där är hjälpfunktioner i Windows. Det går att förstora allt i datorn. Ändra kontrast och sånt. Skriv "hjälpmedel" i förstoringsglaset.

Image
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8537
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Saker du lyckats med du är nöjd med.

Post by Richard »

Jag är nöjd med mina förändringar jag gjort de senaste 2 åren...

-Slutat dricka alkohol
-Går upp tidigt på mornarna istället för att sova till typ 11:00
-Är pigg o aktiv på dagarna istället för att gå runt som en zombie
-Gått ner 30 kg
-Ändrat mina onyttiga matvanor till någorlunda bättre i.a.f.
-Minskat benzodosen till en fjärdedel
-Börjat studera
-Fått praktik
-Håller mer snyggt här hemma
-Ökat närvaron på min sysselsättning

O det absolut bästa; -Min depression har äntligen släppt, efter 24 år! Äter fortfarande medicin mot den o vågar inte sluta, men funderar på att trappa ner sakta. Men jag är livrädd för att falla tillbaka in i depressionen.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13415
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Saker du lyckats med du är nöjd med.

Post by zoegas »

Richard wrote: 12 Nov 2022, 06:18 Jag är nöjd med mina förändringar jag gjort de senaste 2 åren...

-Slutat dricka alkohol
-Går upp tidigt på mornarna istället för att sova till typ 11:00
-Är pigg o aktiv på dagarna istället för att gå runt som en zombie
-Gått ner 30 kg
-Ändrat mina onyttiga matvanor till någorlunda bättre i.a.f.
-Minskat benzodosen till en fjärdedel
-Börjat studera
-Fått praktik
-Håller mer snyggt här hemma
-Ökat närvaron på min sysselsättning

O det absolut bästa; -Min depression har äntligen släppt, efter 24 år! Äter fortfarande medicin mot den o vågar inte sluta, men funderar på att trappa ner sakta. Men jag är livrädd för att falla tillbaka in i depressionen.
Vad är det för praktik?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8537
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Saker du lyckats med du är nöjd med.

Post by Richard »

zoegas wrote: 12 Nov 2022, 06:48
Richard wrote: 12 Nov 2022, 06:18 Jag är nöjd med mina förändringar jag gjort de senaste 2 åren...

-Slutat dricka alkohol
-Går upp tidigt på mornarna istället för att sova till typ 11:00
-Är pigg o aktiv på dagarna istället för att gå runt som en zombie
-Gått ner 30 kg
-Ändrat mina onyttiga matvanor till någorlunda bättre i.a.f.
-Minskat benzodosen till en fjärdedel
-Börjat studera
-Fått praktik
-Håller mer snyggt här hemma
-Ökat närvaron på min sysselsättning

O det absolut bästa; -Min depression har äntligen släppt, efter 24 år! Äter fortfarande medicin mot den o vågar inte sluta, men funderar på att trappa ner sakta. Men jag är livrädd för att falla tillbaka in i depressionen.
Vad är det för praktik?
Det är där jag studerade. Jag fick börja där med att hjälpa min handledare med lite allt möjligt, samt hjälpa de som studerar, främst med kemi o fysik. Jag studerade ju först "utanför reglerna", alltså på egen hand. Började i.o.f. en kemikurs på Komvux på 12,5%, men det funkade inte, fick inga svar av lärarna när jag skickade in frågor o uppgifter. Tog typ 3 veckor innan jag fick svar på en fråga, så jag hoppade av.

Men sen var det lite tveksamt om jag kunde vara kvar o studera på egen hand, då allt o alla skulle registreras. Både jag o min handledare vill dock att jag skulle vara kvar där, då vi kommer väldigt bra överens. Så ordnade han så jag kunde vara där som praktikant istället, men det räknas som daglig sysselsättning.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13415
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Saker du lyckats med du är nöjd med.

Post by zoegas »

Richard wrote: 12 Nov 2022, 07:24
zoegas wrote: 12 Nov 2022, 06:48
Richard wrote: 12 Nov 2022, 06:18 Jag är nöjd med mina förändringar jag gjort de senaste 2 åren...

-Slutat dricka alkohol
-Går upp tidigt på mornarna istället för att sova till typ 11:00
-Är pigg o aktiv på dagarna istället för att gå runt som en zombie
-Gått ner 30 kg
-Ändrat mina onyttiga matvanor till någorlunda bättre i.a.f.
-Minskat benzodosen till en fjärdedel
-Börjat studera
-Fått praktik
-Håller mer snyggt här hemma
-Ökat närvaron på min sysselsättning

O det absolut bästa; -Min depression har äntligen släppt, efter 24 år! Äter fortfarande medicin mot den o vågar inte sluta, men funderar på att trappa ner sakta. Men jag är livrädd för att falla tillbaka in i depressionen.
Vad är det för praktik?
Det är där jag studerade. Jag fick börja där med att hjälpa min handledare med lite allt möjligt, samt hjälpa de som studerar, främst med kemi o fysik. Jag studerade ju först "utanför reglerna", alltså på egen hand. Började i.o.f. en kemikurs på Komvux på 12,5%, men det funkade inte, fick inga svar av lärarna när jag skickade in frågor o uppgifter. Tog typ 3 veckor innan jag fick svar på en fråga, så jag hoppade av.

Men sen var det lite tveksamt om jag kunde vara kvar o studera på egen hand, då allt o alla skulle registreras. Både jag o min handledare vill dock att jag skulle vara kvar där, då vi kommer väldigt bra överens. Så ordnade han så jag kunde vara där som praktikant istället, men det räknas som daglig sysselsättning.
Det var ju bra att det löste sig på det sättet. Kul. Då är du en lärling inom läroämnen, som en Jedi :)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38715
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Saker du lyckats med du är nöjd med.

Post by Geta »

zoegas,

Det är lättare att använda en skarp lampa och förstoringsglas till datorn.
Naturligtvis zoomar jag in vad jag kan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19390
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Saker du lyckats med du är nöjd med.

Post by Krokus »

Cosmos wrote: 11 Nov 2022, 20:50 Det behöver ju inte handla om rymdresor precis. På en vecka, vad har du varit nöjd med?
Ok, då. :)
Jag är nöjd med att jag har börjat stå på mig mer än tidigare. Däremot behöver jag fortsätta jobba med det.

Vidare är jag tyvärr nöjd med att jag har slutat ha kontakt med pappa. Han och jag fungerar inte ihop alls, men jag är nöjd med att jag har insett att jag mår bättre utan honom.

Stå på dig, annars gör någon annan det.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8762
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Saker du lyckats med du är nöjd med.

Post by wasp »

Att ha blivit antagen till veterinärprogrammet var jag så nöjd med. Idag närapå 40 år senare - missnöjd med min situation idag.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8762
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Saker du lyckats med du är nöjd med.

Post by wasp »

Idag är jag nöjd med att klara ekonomin så pass bra, samt att diska, städa och tvätta själv. Psykoserna gjorde att det gick utför..........
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38715
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Saker du lyckats med du är nöjd med.

Post by Geta »

wasp wrote: 17 Dec 2022, 04:32 Idag är jag nöjd med att klara ekonomin så pass bra, samt att diska, städa och tvätta själv. Psykoserna gjorde att det gick utför..........
Det är mycket värt. Tänk vad det kostar att leja för det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19390
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Saker du lyckats med du är nöjd med.

Post by Krokus »

För cirka 10 år sedan gick jag ner i vikt från 78kg till 60kg. Önskar att jag skulle kunna göra liknande igen. Den senaste tiden har jag slutat äta glass på kvällarna. Ett steg i rätt riktning!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Saker du lyckats med du är nöjd med.

Post by memphis »

Är väldigt nöjd med hur jag har uppfostrat min hund. Hon är världens gladaste och snällaste hund! Det kräver att man kan lite hundpsykologi ibland att få en sån okomplicerad och harmonisk hund. Ingen aggressivitet. Mycket lydig. Mycket lycklig!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply