Akutenheten

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18127
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

När jag har ringt AE (akutenheten) har det främst varit ångest som spökar. Man ska inte vända sig till dem vid något så banalt som ångest står det på nätet. Men kraftig ångest gör så jag får självmordstankar. Men jag har inte besvärats av ångest på ett bra tag.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Akutenheten

Post by Klankedinken »

Fantasio wrote: 15 Oct 2021, 15:26 När jag har ringt AE (akutenheten) har det främst varit ångest som spökar. Man ska inte vända sig till dem vid något så banalt som ångest står det på nätet. Men kraftig ångest gör så jag får självmordstankar. Men jag har inte besvärats av ångest på ett bra tag.
Skämt osido men jag har vänt mig till akutpsyk när jag haft frågor om medicin.. Eller om mådde dåligt över någon tjej eller så... Lite samma sak som ditt kan man tycka..

Jag har också gått ner till dom på fredagar ett tag för att bara sitta i deras rum och prata med en sköterska... Jag stod inte ut med att sitta hemma.. Det funkade bra. Jag fick prata lite och så fick jag en lång promenad fram och tillbaka på stan!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19192
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Akutenheten

Post by Krokus »

Minns tillbaka på en natt när jag fortfarande tog Lyrica och hade någon biverkning (minns inte längre vilken biverkning) och bestämde mig för att ringa psykakutnummret. Jag var i telefonkö i över 30 minuter! Så kan det väl ändå inte få gå till? Tänk om jag hade självmordsplaner? Dessutom var det ingen telefonröst som sa vilken plats i kön jag hade. Så dåligt!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Akutenheten

Post by Klankedinken »

Krokus wrote: 15 Oct 2021, 18:29 Minns tillbaka på en natt när jag fortfarande tog Lyrica och hade någon biverkning (minns inte längre vilken biverkning) och bestämde mig för att ringa psykakutnummret. Jag var i telefonkö i över 30 minuter! Så kan det väl ändå inte få gå till? Tänk om jag hade självmordsplaner? Dessutom var det ingen telefonröst som sa vilken plats i kön jag hade. Så dåligt!
Jag har nästan alltid fått snabb kontakt.. Tyvärr har jag ovana att ringa när dom byter skift..
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18127
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

På grund av att mamma är döende har mitt mående försämrats i takt med hennes fysiska försämringar. Hon sitter i sin rullstol och jag orkade inte lyfta henne ur den och sätta henne på soffan som hon ville. Allt detta stressar mig något enormt och jag skulle behöva någon att prata av mig med. Kan akutenheten vara mig behjälplig, eller är det ett slöseri med tid och resurser?
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38240
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Akutenheten

Post by memphis »

Bättre du försöker få en kurator eller psykolog väl?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38265
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Akutenheten

Post by Geta »

På akutenheten kan du nog bara få korta samtal. Du behöver längre och
djupare samtal.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4315
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Akutenheten

Post by yrväder »

Tycker också du ska kunna få en psykolog eller kurator via din mottagning, under hela tiden nu men även efter din mammas bortgång.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18127
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Tack för era svar. Jag ringde aldrig AE.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18127
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Tyvärr har jag vissa symptom även fast det inte är så farligt, i ärlighetens namn. Och någon inläggning suktar jag inte efter, så vad kan AE göra för mig? Det brukar bli rätt korta samtal till dem säger jag i ett försök att släta över mitt bruk av AE.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18127
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Det blev ett samtal till AE nyss. Jag frågade om jag fick ta extra Clozpaine, men mannen i andra änden sa nej. Han tyckte det var bättre om jag kom upp till dem. Men det vill jag inte göra, då jag fruktar inläggning. Jag måste vara stark för min pappa och finnas till för honom (och mamma) den sista tiden i livet.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38240
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Akutenheten

Post by memphis »

Ja försök håll dig ifrån inläggning nu när din mamma är så dålig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply