Vad tänker du på just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Nobel »

Zoidar wrote: 24 May 2022, 20:17 :lol:

Okok! Hur får du det att gå ihop nu utan aktivitetsersättning?
Jag har alltid levt sparsamt. Jag lever på de pengarna jag sparade ihop då jag arbetade ett år i labbet. Lyckades knåpa ihop några tusenlappar till mitt sparkonto som jag levt av de senaste månaderna. Jag är verkligen inte bra på när det kommer till att ta emot pengar, men jag är duktig på att hålla i de pengar jag har. Vet du vad som händer efter 30? Misstänker att man inte kan få aktivitetsersättning då.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5688
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Swesanne »

Pysen_87 wrote: 24 May 2022, 20:16 Tror att patrullen får komma i natt igen
Vad gör de när de kommer, Pysen?
User avatar
Pysen_87
Germaniummedlem
Posts: 3108
Joined: 13 May 2021, 18:11

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Pysen_87 »

Swesanne wrote: 24 May 2022, 20:29
Pysen_87 wrote: 24 May 2022, 20:16 Tror att patrullen får komma i natt igen
Vad gör de när de kommer, Pysen?
Dom kommer och pratar med mig, ifall det är kris så kontaktar dom jouren.
Men det är trevligt att dom kommer och lugnar ner mig.
Sen jag fick patrullen har jag inte varit i kontakt med psykjouren
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5688
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Swesanne »

Pysen_87 wrote: 24 May 2022, 20:43
Swesanne wrote: 24 May 2022, 20:29
Pysen_87 wrote: 24 May 2022, 20:16 Tror att patrullen får komma i natt igen
Vad gör de när de kommer, Pysen?
Dom kommer och pratar med mig, ifall det är kris så kontaktar dom jouren.
Men det är trevligt att dom kommer och lugnar ner mig.
Sen jag fick patrullen har jag inte varit i kontakt med psykjouren
Det låter ju jättebra, bra att veta för oss andra också, att det finns alternativ!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24836
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Zoidar »

Nobel wrote: 24 May 2022, 20:22
Jag har alltid levt sparsamt. Jag lever på de pengarna jag sparade ihop då jag arbetade ett år i labbet. Lyckades knåpa ihop några tusenlappar till mitt sparkonto som jag levt av de senaste månaderna. Jag är verkligen inte bra på när det kommer till att ta emot pengar, men jag är duktig på att hålla i de pengar jag har. Vet du vad som händer efter 30? Misstänker att man inte kan få aktivitetsersättning då.
Stämmer! Aktivitetsersättning är till 30 år, sen gäller sjukersättning som är permanent. Det verkar vara svårare att få sjukersättning än aktivitetsersättning. Åtminstone vet jag två som hade aktivitetsersättning som fick nekad sjukersättning.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Snuttan »

Det är som man bara ska ha råd med bostad o mat med sjukersättning. Inga nöjen.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Nobel »

Zoidar wrote: 24 May 2022, 20:47
Nobel wrote: 24 May 2022, 20:22
Jag har alltid levt sparsamt. Jag lever på de pengarna jag sparade ihop då jag arbetade ett år i labbet. Lyckades knåpa ihop några tusenlappar till mitt sparkonto som jag levt av de senaste månaderna. Jag är verkligen inte bra på när det kommer till att ta emot pengar, men jag är duktig på att hålla i de pengar jag har. Vet du vad som händer efter 30? Misstänker att man inte kan få aktivitetsersättning då.
Stämmer! Aktivitetsersättning är till 30 år, sen gäller sjukersättning som är permanent. Det verkar vara svårare att få sjukersättning än aktivitetsersättning. Åtminstone vet jag två som hade aktivitetsersättning som fick nekad sjukersättning.
Blir orolig. Hade de som blev nekade Schizofreni? Som jag förstått det är Schizofreni en ganska tung diagnos som borde väga mycket i vågskålen? Tänker på de som är mitt emellan och kanske vill försöka jobba efter att ha varit sjukskrivna en tid som yngre. Finns det ingen säkerhet för dessa personer?
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Nobel »

Snuttan wrote: 24 May 2022, 20:48 Det är som man bara ska ha råd med bostad o mat med sjukersättning. Inga nöjen.
Kanske en personlig fråga, men hur mycket får du ut i månaden?
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24836
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Zoidar »

Nobel wrote: 24 May 2022, 20:52
Blir orolig. Hade de som blev nekade Schizofreni? Som jag förstått det är Schizofreni en ganska tung diagnos som borde väga mycket i vågskålen? Tänker på de som är mitt emellan och kanske vill försöka jobba efter att ha varit sjukskrivna en tid som yngre. Finns det ingen säkerhet för dessa personer?
Ingen av dem hade schizofreni. Den ena asperger och den andra adhd.

Alltid svårt att veta hur F-kassan bedömer.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5688
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Swesanne »

Zoidar wrote: 24 May 2022, 20:54
Nobel wrote: 24 May 2022, 20:52
Blir orolig. Hade de som blev nekade Schizofreni? Som jag förstått det är Schizofreni en ganska tung diagnos som borde väga mycket i vågskålen? Tänker på de som är mitt emellan och kanske vill försöka jobba efter att ha varit sjukskrivna en tid som yngre. Finns det ingen säkerhet för dessa personer?
Ingen av dem hade schizofreni. Den ena asperger och den andra adhd.

Alltid svårt att veta hur F-kassan bedömer.
Schizofreni är en mycket tyngre diagnos än adhd och asperger. Går inte att jämföra alls!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24836
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Zoidar »

Swesanne wrote: 24 May 2022, 21:01
Schizofreni är en mycket tyngre diagnos än adhd och asperger. Går inte att jämföra alls!
Tror det stämmer bra.

Fast kom på nu att jag har en annan vän med aspergerdiagnos som fick sjukersättning beviljat nu i våras.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Snuttan »

Nobel wrote: 24 May 2022, 20:53
Snuttan wrote: 24 May 2022, 20:48 Det är som man bara ska ha råd med bostad o mat med sjukersättning. Inga nöjen.
Kanske en personlig fråga, men hur mycket får du ut i månaden?
Ja får ut 9368 efter skatt. Hihi :D + ca 5000 i bostadstillägg
Post Reply