Vilket kök föredrar ni?

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 27932
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Zoidar »

Bufféer krävs lite planering. Först testa lite av allt och sen ta mycket av det man gillade.
"Allt han har gjort är gott! Han får till och med de döva att höra och de stumma att tala." - Markusevangeliet 7:37
femfemman
Tantalmedlem
Posts: 801
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by femfemman »

Min favorit är det italienska köket. I stort sett allt de serverar är gott! Förutom bläckfisk då kanske.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19522
Joined: 10 May 2021, 18:10

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Det italienska köket är verkligen gott, jag håller med. Men är inte bläckfisk mer grekiskt än italienskt? Calamari. Men vet att den äts i många länder kring Medelhavet.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19522
Joined: 10 May 2021, 18:10

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Kanske testar jag det kinesiska köket imorgon. Då på Peking House på stadens huvudstråk. Tror de öppnar elva, men är inte säker. I många år har buffén som erbjudits kostat ringa 89 kronor, men det har säkert gått upp. Är så sugen på deras friterade utbud. Friterade räkor, vårrullar och friterat kött.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19522
Joined: 10 May 2021, 18:10

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

När allt kommer omkring föredrar jag husmanskost. Ett varierat utbud av mat och det mesta tycker jag är gott. Visst kan det vara gott med kinamat eller snabbmat, men i långa loppet vinner husmanskost.
User avatar
Zoidar
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 27932
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Zoidar »

Riktiga köttbullar med rårörda lingon kan va supreme.
"Allt han har gjort är gott! Han får till och med de döva att höra och de stumma att tala." - Markusevangeliet 7:37
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19522
Joined: 10 May 2021, 18:10

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Visst är det så, Zoidar. Mina morföräldrar var bönder och jag tror inte att de någonsin smakade på t ex pizza. Det vankades oftast kötträtter när vi var hos dem. En redig söndagsstek, det är grejer det.
User avatar
Zoidar
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 27932
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Zoidar »

Jajamen! Mums!
"Allt han har gjort är gott! Han får till och med de döva att höra och de stumma att tala." - Markusevangeliet 7:37
amandara
Palladiummedlem
Posts: 14472
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by amandara »

Indiska köket
User avatar
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️
Posts: 41641
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Geta »

Mina föräldrar var bönder. Vi åt aldrig oxfilé eller kalvstek. Än mindre pizza som inte hade kommit till Sverige.
Den som tvingas ut i vildskog
ser med nyfödd syn på allt,
och han smakar tacksam
livets bröd och salt.

Karin Boye
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19522
Joined: 10 May 2021, 18:10

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Jag kanske upprepar mig, men det vore intressant att smaka på det kreolska köket. Jambalaya och gumbo. Och så ingår det väl kräftor i det också?
User avatar
Zoidar
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 27932
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 06 Jul 2024, 00:25 Jag kanske upprepar mig, men det vore intressant att smaka på det kreolska köket. Jambalaya och gumbo. Och så ingår det väl kräftor i det också?
Vet inte om jag smakat det.
"Allt han har gjort är gott! Han får till och med de döva att höra och de stumma att tala." - Markusevangeliet 7:37
Post Reply