Vanföreställningar?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vanföreställningar?

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 10 Feb 2022, 19:53 Jag var bara barn när Palme blev mördad. Så det är ju också ett vattentätt alibi.
Jag sitter hemma mycket!
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8143
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Vanföreställningar?

Post by wasp »

Skillnad mellan vanföreställningar och schizofreni är Avsaknad av hallucinos tankestörningar, negativa och kognitiva symptom tänker i bilder.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36858
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vanföreställningar?

Post by Geta »

Intressant! Jag har absolut haft schizofreni.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vanföreställningar?

Post by Cosmos »

wasp wrote: 19 Feb 2022, 04:22 Skillnad mellan vanföreställningar och schizofreni är Avsaknad av hallucinos tankestörningar, negativa och kognitiva symptom tänker i bilder.
Det är högintressant det här med tänkande och hur det går till från den ena personen till den andra. Jag vet inte vad som kan vara vanligast; att tänka i bilder eller tänka i ljud. Alla tänker naturligtvis på båda sätten men vilket dominerar? Jag tänker exempelvis mig bilden av en person och hör sedan ordagrant vad denna säger. Men alla bilder är frusna, kan inte tänka i rörliga bilder, bara om jag är hypoman då hela hjärnan går i spinn.

Tror för övrigt inte att alla psykoser för med sig hallucinos även om det är väldigt vanligt. Schizofreni har alltid lockat forskare för att hitta hur den manifesterar sig och orsaken till den gåtfulla sjukdom som man anser att den är. Det vore intressant att läsa om något hur en frisk hjärna arbetar och jämföra med när den blir sjuk. Försök med värmekamera har gjorts vilket har visat att andra områden i hjärnan är aktiva vid schizofreni än hos en "normal".
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vanföreställningar?

Post by Klankedinken »

Jag tror du kan fånga det du pratar om med ett begåvningstest cosmos.. Människor som tänker i bilder får högre på "performance-delen" på WAIS och dom som tänker i ord får bättre på Verbal comprehension..

Ett sätt som jag funderat på är om arbetsminne är ett bra sätt att se detta. I så fall tänker jag bättre i bilder än i ord!
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vanföreställningar?

Post by Cosmos »

Arbetsminne handlar om hur mycket vi kan ha samtidigt i huvudet. Att vara bra på detta behöver inte innebära att vi har ett bättre resultat på WAIS. Bara att vårt minne är inställt på den aktuella omgivningen och situationen.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vanföreställningar?

Post by Klankedinken »

Cosmos wrote: 13 Mar 2022, 20:20 Arbetsminne handlar om hur mycket vi kan ha samtidigt i huvudet. Att vara bra på detta behöver inte innebära att vi har ett bättre resultat på WAIS. Bara att vårt minne är inställt på den aktuella omgivningen och situationen.
Man mäter arbetsminne på WAIS
Post Reply