Vanföreställningar?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Vanföreställningar?

Post by Koi »

Hur i helsike vet man om man har det?

Läkaren frågade igår om jag hade det. Såg väl ut som ett stort frågetecken. För sen fråga han om felaktiga tankar.

HUR ska jag veta vad som är fel? Jag har inga såna uppenbara tankar.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Vanföreställningar?

Post by yrväder »

Du får berätta hur du tänker, vad som försiggår i ditt huvud. Du är nog fortfarande i psykos, du ser det inte själv.

Tror du behöver vara ärlig om det du upplever inte dölja det för att snabbare komma hem, inte någon bra och łångsiktig łösning det är heller inget bra sätt att rikta uppmärksamhet till sin person genom att vägra inse allvaret , man har själv ett ansvar att förvalta sin sjukdom, jag vet att du är i psykos vad är det i dig som inte gör dig mottaglig för hjälp. Det är inte första du har psykos då måste du själv förstå vad vanföreställning omfattar och varför en läkare frågar Det är min åsikt och även om det rör sig om schizofreni så har man ett ansvar själv det börjar med ärlighet om vad som rör sig i ditt huvud man leker inte katt och råtta med vården. Bruka nu allvar och se till och bli frisk från psykos.
Den uppmärksamhet du söker, vänd på den
ge dig själv uppmärksamhet, något som du mår bra av ska inte vara sńus kan vara samtidigt förstås.
Vet inte hur gammal, tydligen kille i alla fall hen finns inte för mig man är antingen eller men inte hen
Tror du behöver błi sedd och łyssnad på och på vägen få insikter. Inte bara uppmärksamhet när du är psykotisk för det är inte du.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vanföreställningar?

Post by Klankedinken »

Tycker dom är knäpp som frågar sånt Koi! Det är verkligen inte juste!
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Vanföreställningar?

Post by yrväder »

De kan väl inte läsa tankar, inget knäppt alls med det .Måste berätta för att kunna få hjälp. Koi gick hem när hon blev utskriven, och som koi beskrev förloppet är hon fortfarande paranoid förvrängd verklighetsbild. Tycker du det är okej klankedinken. Koi är i behov av hjälp och för att hjälpa rätt behöver de förstå vad som kretsar i hennes huvud.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vanföreställningar?

Post by Geta »

Jag har blivit behandlad trots att psykiatrin aldrig har frågat vad mina
vanföreställningar består av.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18566
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vanföreställningar?

Post by Krokus »

Koi är kille.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Vanföreställningar?

Post by yrväder »

Jag vet att koi är en kille vad nu det har betydelse i sammanhanget är det kanske någon skillnad

Och att du Geta inte blev tillfrågad om vad som pågick bakom pannbenet är kanske inte så märkligt med tanke på din ålder, idag gör man det.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18566
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vanföreställningar?

Post by Krokus »

Yrväder,

Ok, du skrev "hon" i förra inlägget.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Vanföreställningar?

Post by yrväder »

Koi har själv sagt i en tråd att det i hans journal står hen.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vanföreställningar?

Post by Koi »

Ska prata på måndag eller tisdag eller när jag får läkarsamtal. Vet bara inte riktigt vad jag ska prata om. Vita bilar vet han om.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Vanföreställningar?

Post by yrväder »

berätta det som dyker upp bara, ibland är det så att man själv inte är på det klara med vad som hör till sjukdom när man är mitt i det. Jag känner med dig vill dig väl, ett sätt att bekämpa sjukdomen är att inte ge efter, den dagen når fram till många av oss att det vi hör inte är på riktigt. I min psykos 2017 , var då i köket hörde rösten, samtidigt såg jag personen ute lämna området, hade gestaltat rösten till personen ifråga det är inte möjligt då att fast rösten är enträgen och maler sitt gift så är det inte en riktig person som maler skit som jag hör då blev jag konfunderad men rösten malde på och logik tränger inte igenom . Hade en oidentifierad röst fanns med sen 2017 den personen mötte jag ett senare år. Jag vet att det är svårt, tog mig i stort sett hela 2017 att bli fri och få en medicin som jag blev hjälpt av.
Det går att få hjälp sträck ut din hand och framförallt var trygg i känslan att de finns för dig. Hade en bra läkare som sa, finns inte vi och dem det finns vi och det är rätt du vill må bra DE vill detsamma-
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8160
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Vanföreställningar?

Post by wasp »

Har inga vanföreställningar just nu.
Post Reply