Legalisera droger?

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

Post Reply

Vill du legalisera droger?

Ja
3
12%
Nej
13
52%
Endast cannabis
5
20%
Tveksam
4
16%
 
Total votes: 25

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7968
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Legalisera droger?

Post by Richard »

Jag hör på radion att MUF vill legalisera droger. Själv är jag kluven i frågan...

Om det legaliseras så kommer kriminaliteten att minska, inte bara narkotikabrott utan allt som det för med sig, o man kan knarka lagligt. Men, om det legaliseras, så kommer sannolikt fler använda det o få folk att må sämre, o därmed öka belastningen på sjukvården.

Personligen skulle jag nog börja med droger igen om det legaliseras, så på det sättet är det bra att ha ett förbud. Men det är ju kul med droger...

Men man kanske kunde sälja cannabis på Systembolaget, med samma skatt som det är på alkohol. Du skulle skatten kunna täcka kostnaderna för sjukvården.

Vad tycker ni?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35479
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Legalisera droger?

Post by memphis »

Tycker att cannabis kan vara lagligt som det är i California. Skulle vara bra :)
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35945
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Legalisera droger?

Post by Geta »

Knarklangarna kommer nog då hitta på något annat att tjäna pengar på då.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18096
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Legalisera droger?

Post by Krokus »

Ungdomsförbunden brukar tycka massa konstiga saker. Lägg pengarna på fler poliser istället, höj polislönen rejält så att fler faktiskt vill utbilda sig.

Varför blev Einar skjuten? Var det drogrelaterat?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7968
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Legalisera droger?

Post by Richard »

Jag tror inte Einar blev skjuten direkt p.g.a droger, det var väl mer pengar o heder. Men i grund o botten handlar det väl om droger (som ger pengar) mellan gängen. Vem som ska styra marknaden o så.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Legalisera droger?

Post by Klankedinken »

Jag har funderar och pratat om alkohol mycket.. En del säger att den drogen inte skulle bli legal idag..

Jag skulle nog ifrågasätta varför människan tog droger i bruk från början? Om det var medicinskt eller bara för att bli hög? Indianerna använde olika växter för att framkalla syner etc men då använde man små mängder jämfört med vad koncentraten knarkhandlarna delar ifrån sig!
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12909
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Legalisera droger?

Post by amandara »

Einar skulle vittna i högsta domstolen om när han blev kidnappad
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12909
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Legalisera droger?

Post by amandara »

Ps: jag tycker cannabis kan vara lagligt
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35479
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Legalisera droger?

Post by memphis »

Klankedinken wrote: 22 Oct 2021, 16:09 Jag har funderar och pratat om alkohol mycket.. En del säger att den drogen inte skulle bli legal idag..

Jag skulle nog ifrågasätta varför människan tog droger i bruk från början? Om det var medicinskt eller bara för att bli hög? Indianerna använde olika växter för att framkalla syner etc men då använde man små mängder jämfört med vad koncentraten knarkhandlarna delar ifrån sig!
Det var nog av båda skälen som människan började använda droger. Både medicinskt och rusmässigt/ religiöst.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Legalisera droger?

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 22 Oct 2021, 18:57
Klankedinken wrote: 22 Oct 2021, 16:09 Jag har funderar och pratat om alkohol mycket.. En del säger att den drogen inte skulle bli legal idag..

Jag skulle nog ifrågasätta varför människan tog droger i bruk från början? Om det var medicinskt eller bara för att bli hög? Indianerna använde olika växter för att framkalla syner etc men då använde man små mängder jämfört med vad koncentraten knarkhandlarna delar ifrån sig!
Det var nog av båda skälen som människan började använda droger. Både medicinskt och rusmässigt/ religiöst.
Vet att arbetarna i colombia, världens största exportör av kokain tuggar på bladen och kokaplantan för att orka mer. Fick höra av en ex missbrukare att kokain ger ett otroligt självförtroende.. Dock samma svar här att koncentratet är mycket starkare än bladen och så. Fortfarande tror jag inte att man kan jämställa att tugga på kokablad med johannesört till exempel?
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35479
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Legalisera droger?

Post by memphis »

Kokain är ju uppiggande. Johannesört är dämpande. Jag brukade samla blad från johannesört men kände aldrig nån effekt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Legalisera droger?

Post by Klankedinken »

Det abstrakta tänkandet är inte riktigt med dig memphis... Jag jämförde huskurer mot det som framställs i labb...
Post Reply