Videovåld

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Videovåld

Post by Fantasio »

Sverige drogs med eländiga "Statens biografbyrå" under 100 år. Censur i en demokrati, det är sosseri uti fingerspetsarna. Det handlade främst om att regimen ville kontrollera medborgarna och de filmer de konsumerade. Rysare blev inte bara censurerade, de förbjöds till och med. Jag avskyr förmynderi och undrar hur en kvinna av Gunnel Arbäcks kaliber kunde arbeta för staten och mot medborgarna. Jag går igång på blodiga och rysliga filmer, men inte gör det mig till en våldsam individ. Censur hör hemma i Sovjetunionen, inte i ett demokratiskt land.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35986
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Videovåld

Post by Geta »

Rysare är inte något som jag blir underhållen av. En psykolog sa att
man antagligen är aggressiv, när man gillar sådana filmer.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35510
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Videovåld

Post by memphis »

Jag gillar inte heller våldsfilmer överlag. Tycker de är obehagliga. Det finns undantag dock. Vissa krigsfilmer är bra, och även den nyklassiska American Psycho.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

Jag gillar ikonen Lucio Fulci och hans finfina filmer. Roliga och underhållande filmer.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

https://www.youtube.com/watch?v=UjL4z9DBbHo
En rätt obehaglig film som jag har på DVD.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Videovåld

Post by Richard »

Jag är mot det mesta när det gäller förbud. På 80-talet var det hårdrock som var "farligt" Sen kom ravekulturen på 90-talet med allt knark o nu är det "gangstarap" som är "farligt".

Filmcensuren var väl som värst på 80-talet? Då censurerades Motorsågsmassakern, den är ju inte ens läskig o det är en scen där man får se hur dom "sågar i ett ben", o det är inte särskilt läskigt. Nu görs bra mycket otäckare filmer.

Sen ville Maj-Britt Teorin (S) förbjuda parabolantenner, för att vi inte skulle influeras för mycket av USA.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maj_Britt_Theorin
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

Ja, Maj-Britt Theorins uttalande var hårresande. Typiskt DDR-liknande Sverige.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

Video Invest och Red Baron hade så vitt jag vet bara rysare i sina sortiment. https://vhsfilmer.se/red-baron/

Jag gillade inte Red Barons filmer så mycket, då hade Video Invest mycket fränare filmer. När rysarna som senare kom att förbjudas hyrdes ut fick man i i alla fall en butik signera ett papper att man inte hyrde för att sätta dit uthyraren. Moralpaniken nådde orkanstyrka.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

Ett bolag (kan ha varit Viking Video) blev utslängda för att de tillhandahöll filmen "Day of the woman", "En kvinnas hämnd". Snacka om att överreagera. Jag skulle inte kalla den (senare omdöpt till "I spit on your grave") harmlös, men så himla ryslig är den inte.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

Jag minns när jag beställde "Motorsågsmassakern 2" av en man som kopierade och sålde filmer i stor skala (han åkte dit). Filmen började inte förrän kanske halva kassetten hade gått och hela filmen fanns inte med då bandet tog slut innan filmen var slut. Jag orkade inte skicka tillbaka den. Dennis Hopper är med i den filmen och jag skulle gärna se om den.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Videovåld

Post by Richard »

Fantasio wrote: 01 Nov 2021, 18:14 Jag minns när jag beställde "Motorsågsmassakern 2" av en man som kopierade och sålde filmer i stor skala (han åkte dit). Filmen började inte förrän kanske halva kassetten hade gått och hela filmen fanns inte med då bandet tog slut innan filmen var slut. Jag orkade inte skicka tillbaka den. Dennis Hopper är med i den filmen och jag skulle gärna se om den.
Ja, den är ju kul! Med han med metallplattan i huvudet som hela tiden äter bränt hudavskrap!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

Javisst, Richard. Ropar han inte "incoming" varje gång han drämmer offret i huvudet med en hammare? Killen överlevde otroligt nog, men dog väl senare och då var hans ansikte bortskuret?
Post Reply