Videovåld

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

Abel Ferrara regisserade "Den korrumperade snuten" med Harvey Keitel. Han har även regisserat en annan klassiker, nämligen "Driller killer". Nån som har sett den? Den handlar om en konstnär som borrar ihjäl lodisar.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

https://www.youtube.com/watch?v=x-sXuEuX0Tc
Jag har bara sett filmen en gång och minns den som lite sådär. Originalet är väl inte så mycket att ha heller, men är nostalgi för mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

I tidig februari är det 40 år sedan vi (pappa) skaffade video. Vi hyrde filmer främst om helgerna, men ibland även mitt i veckorna. Det som lockade mest var rysarna som tillhandhölls av uthyrarna. Men tyvärr fanns det inte så många häftiga sådana, så man fick varva dem med actionfilmer.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18419
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Videovåld

Post by Krokus »

Fantasio,

Har du sett "Planet Terror"?
https://youtu.be/NcfVQvkScqU
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

Jodå, den har jag hemma. En film av Robert Rodriguez. Jag gillar den skarpt!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

Jösses, det är i februari hela 40 år sedan pappa införskaffade en videobandspelare. Vad hände med alla år? Jag har en del filmer jag skulle vilja se om, gärna en skräckis eller två. Har ju tre "I spit on your grave"-filmer. Minns inte om jag även har originalet. Nån som sett de två "Hostel"-filmerna?

Jag gjorde en snabb googling och det visade sig finnas hela tre "Hostel"-filmer. Den tredje vill jag köpa.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8156
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Videovåld

Post by Richard »

Fantasio wrote: 01 Jan 2022, 00:06 Jösses, det är i februari hela 40 år sedan pappa införskaffade en videobandspelare. Vad hände med alla år? Jag har en del filmer jag skulle vilja se om, gärna en skräckis eller två. Har ju tre "I spit on your grave"-filmer. Minns inte om jag även har originalet. Nån som sett de två "Hostel"-filmerna?

Jag gjorde en snabb googling och det visade sig finnas hela tre "Hostel"-filmer. Den tredje vill jag köpa.
Jag har kvar min VHS-spelare som vi köpte på 80-talet, men använder den bara som klocka. Sånt finns ju inte på dagens DVD-spelare.

Jag har sett den första Hostel-filmen. O det kom jag på nu, den ska jag ge till min kompis Hasse, han gillar sånt! Visst var den lite otäck med hälsenorna o gasolbrännaren, men den var rätt bra. Har inte sett uppföljarna.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

Om "Death weekend" från Wikipedia:

"Vad som var tänkt att bli en helgutflykt i en skogsstuga i Kanada, förvandlas till en ohygglig mardröm när fyra män med ont uppsåt dyker upp. William Fruets verklighetsbaserade film handlar om ett par som utsätts för våldtäkt och förnedring i ett ensligt hus på landet, varpå kvinnan tar en gruvlig hämnd."

Den blev klippt av censuren. Jag såg om den för några år sedan och den är ju harmlös.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

Är det någon som vet om nån skräckis som ligger ute på Youtube?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36630
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Videovåld

Post by Geta »

Jag har inget behov av videovåld, då mina psykoser varit tillräckligt skräckfyllda.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

En film jag skulle vilja se om är "Shivers", "Smittan" på svenska. Den är regisserad av självaste David Cronenberg. När jag googlade fick jag fram en nyproducerad film med samma namn. Fick skriva in filmtitel plus regissörens namn för att få träff.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Videovåld

Post by Fantasio »

I början på veckan var jag utan Internet. Då tittade jag på DVD-filmer istället. Bland annat klassikern "The Beyond" av Lucio Fulci. Fränt med zombies tycker jag.
Post Reply