ADHD

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: ADHD

Post by Richard »

Jag bråkade ofta på dagis, så det blev föräldrasamtal o sånt...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ADHD

Post by Fantasio »

Om man lider av ADHD, kan man bli förtidspensionär då? Jag vet att det inte heter så längre, men ni förstår vad jag menar. Jag har en förde detta arbetskamrat som fick diagnosen bara för ett par år sedan. Han är långtidssjukskriven och vet inte om han tvingas söka jobb av Arbetsförmedlingen.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ADHD

Post by Geta »

ADHD behöver inte innebära att man inte kan jobba.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: ADHD

Post by Klankedinken »

har ni inte betat av allt man kan säga om ADHD snart? Så vitt jag ser är det ingen som egentligen bryr sig om det här ämnet..
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: ADHD

Post by Krokus »

Fantasio,

Är han sjukskriven på heltid? Jag tror inte att man kan vara inskriven och aktivt arbetssökande på Arbetsförmedlingen samtidigt som man har 100% sjukpenning. Men jag är osäker.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ADHD

Post by Fantasio »

Jag vet inte om min vän söker jobb. Han brukar vara på mötesplatsen. Tråkigt om han blir förtidspensionär, han har potential att klara sig på arbetsmarknaden tycker jag.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: ADHD

Post by Krokus »

Fantasio wrote: 09 Oct 2021, 21:00 Jag vet inte om min vän söker jobb. Han brukar vara på mötesplatsen. Tråkigt om han blir förtidspensionär, han har potential att klara sig på arbetsmarknaden tycker jag.
Vad vill han själv?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ADHD

Post by Fantasio »

Jag skulle tro att han vill arbeta. Han är lite disträ och klumpig av sig, annars tycker jag att han fungerar bra.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ADHD

Post by Fantasio »

Min före detta arbetskamrat ojar sig ibland över att han tagit en Lergigan för mycket, eller en för lite. Kan det verkligen påverka en så värst mycket? Jag tycker att Lergigan är helt meningslös. Han borde ha riktiga doningar, Stesolid eller helst Xanor. Där snackar vi medicin som sänker en, gör en lugn och skön.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ADHD

Post by Fantasio »

Uppenbarligen mår min före detta arbetskamrat dåligt nog för att vara långtidssjukskriven. Men vi jobbade ihop i nästan 20 år och han skötte sitt jobb med den äran. Har han måhända försämrats?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: ADHD

Post by Richard »

Jag tror jag har en släng av ADD, alltså ADHD utan hyperaktivitet. Jag har svåra koncentrationsvanor, t.ex när det gäller matematik. Ritalin o amfetamin o sånt funkar i.a.f på mig så jag kan koncentrera mig bättre. Men det är nog inte aktuellt att jag skulle få det utskrivet.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36469
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: ADHD

Post by memphis »

Så funkar ju amfetamin. Man får en super- koncentration. Det behöver man inte ha ADHD för att uppleva.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply