Vilken är din farligaste vanföreställning?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18453
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by Krokus »

Har det varit på tal om en utredning för ADHD? Eller andra NPF-diagnoser?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by Klankedinken »

Jag gjorde en utredning vid 20 års ålder och då hade dom frågeställningen om ADHD, Asperger och personlighetsstörning. Då var inte psykos på tavlan.. Det hon sa då var att jag härmade och la till märke sociala queves..

Angående ADHD så sa dom att jag var för skör för att kunna ge ett tydligt svar..
Sen kom en docent i ADHD och tittade på mig och han sa att jag var svår att definiera..

Jag har nog drag av lite allt möjligt..

Den viktigaste upptäckten dom gjorde var att jag inte fick poäng på SCID, det är ett instrument för att upptäcka patologier i personligheten, alltså personlighetsstörningar. Utslaget på den var borderline..
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18453
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by Krokus »

Tydligen kan borderline personlighetsstörning "växa bort" på vissa. Undrar om det verkligen var rätt diagnos från början?

Du skulle kunna be om en ny utredning. Såvitt jag vet kan man ha schizofreni samtidigt som Aspergers syndrom eller ADHD. MsTibbs är ett exempel, fast hon har väl schizoaffektiv.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by Klankedinken »

Krokus wrote: 30 Oct 2021, 15:18 Tydligen kan borderline personlighetsstörning "växa bort" på vissa. Undrar om det verkligen var rätt diagnos från början?

Du skulle kunna be om en ny utredning. Såvitt jag vet kan man ha schizofreni samtidigt som Aspergers syndrom eller ADHD. MsTibbs är ett exempel, fast hon har väl schizoaffektiv.
Borderline växer bort om man har trygga och stabila människor omkring sig.. Om saker och ting inte förändras så får personen som har svårt att hitta sin inre kärna en chans att utforska det..

Jag står i kö för utredning men läkarna säger att jag är låg prio, typ att jag redan har fått insatser eller så? Dom säger att det är psykologerna som prioriterar.. aja dom vet inte och jag har inte stått så länge.. generellt sätt så är det 2-3 år. Läkaren trodde hon satt mig i kö också men det gjorde hon inte och därför jhar jag bara stått i kö 1 år nu...

Har pratat om att pröva centralstiimularenade med läkare men eftersom jag inte har diagnos och att det skulle va svårt att se om den fungerade eftersom jag inte har så mycket aktivitet så sloppades det...

Man har högre risk att utveckla schizofreni om man har en ytterliggare belastning som adhd eller asperger..
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13104
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by amandara »

Om du bara väljer att vara trevlig så kan du det - det är min erfarenhet. Av dig. Du är social, som jag ser det. Men ibland provocerar du.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36666
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by Geta »

Klankedinken,

Jag tycker att du är hyperaktiv här på Viska. Du sprutar ur dig inlägg.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 30 Oct 2021, 16:37 Klankedinken,

Jag tycker att du är hyperaktiv här på Viska. Du sprutar ur dig inlägg.
Jag tycker det är roligt att skriva :)...

Amandara tycker jag är schysst :)..
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21754
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by MsTibbs »

Jag har nästan skjutit folk. :(
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36666
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by Geta »

MsTibbs,

Är det därför som du blivit övervakad av en polis?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21754
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by MsTibbs »

Geta,
Nej han tror inte ens på att jag har psykiska problem alls.... Men första gången jag träffade honom var värmländske Säpo-chefen med, han såg rätt orolig ut när han förstod att jag visste vem han var redan innan! ;)
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21754
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by MsTibbs »

Början av 2002var detta
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36666
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by Geta »

Så för din del är alltså SÄPO inte bara en vanföreställning?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply