Kent hämnades sina mobbare, efter 35 år

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Kent hämnades sina mobbare, efter 35 år

Post by Richard »

Det här tyckte jag var ett ganska intressant ämne; https://www.flashback.org/t2558406

Artiklar...
https://www.expressen.se/omtalat/nyhete ... ar-senare/
https://bloggar.aftonbladet.se/mobbad/2 ... langa-sar/

Det låter som en deckare, i grundskolan blev han mobbad, men som vuxen efter 35 år, så hämnades Kent sina mobbare. Skulle ni göra något sådant? Hade jag blivit mobbad hade jag absolut gjort samma sak. Jag är sån som gärna hämnas, men har inte direkt nån jag behöver hämnas på...

Däremot skulle jag vilja säga förlåt till två personer som blev mobbade i grundskolan, som jag också var med o trakasserade. Då tänkte man inte så mycket att sådant beteende sätter spår för livet. Jag har i.a.f inte misshandlat någon fysiskt, men säkert psykiskt, vilket är lika illa.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kent hämnades sina mobbare, efter 35 år

Post by Geta »

Jag har inte blivit mobbad i skolan som barn men har blivit mobbad i kyrkan som
vuxen. Då reagerade jag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Kent hämnades sina mobbare, efter 35 år

Post by Richard »

Det är lika illa att bli mobbad som vuxen.

Där jag jobbade en gång så förekom vuxenmobbning. T.ex om han som var utsatt, kom o satte sig vid bordet, så reste de andra sig o satte sig vid ett annat bord. Då hade jag mognat o kunde sitta kvar o snacka med honom istället.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Kent hämnades sina mobbare, efter 35 år

Post by Krokus »

Under högstadiet blev jag främst utfryst och lite mobbad. Men nej, jag har ingen lust med att hämnas.

En av tjejerna i klassen hade jag kontakt med för något år sedan och vi pratade lite om hur vår kontakt såg ut i högstadiet. Hon är förlåten! Vi båda fattar att vi växte ifrån varandra, och vi båda tycker att det är och var tråkigt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Kent hämnades sina mobbare, efter 35 år

Post by memphis »

Jag var ingen mobbare när jag växte upp. Men jag kan inte påstå att jag hjälpte de som blev utfrysta heller.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Kent hämnades sina mobbare, efter 35 år

Post by Nobel »

Jag var en social kameleont och gjorde mig vän med alla. Oavsett social status. Stod även upp för de som blev mobbade genom att säga till mobbarna att sluta med sådant trams. Speciellt effektivt var det att shamea dem publikt. Tror det är lättare att få mobbning att sluta genom social påverkan.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kent hämnades sina mobbare, efter 35 år

Post by Geta »

memphis wrote: 24 Oct 2021, 19:14 Jag var ingen mobbare när jag växte upp. Men jag kan inte påstå att jag hjälpte de som blev utfrysta heller.
Samma här.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kent hämnades sina mobbare, efter 35 år

Post by Zoidar »

Vore det inte bättre att besöka mobbarna och förklara vilket lidande han gått igenom på grund av dem. Antagligen hade de blivit mycket skamsna. Kanske det var just det han skulle gjort för att få sina sår läkta. Kanske också mobbarna mått mycket dåligt av sitt förflutna. Nu får han aldrig veta, eftersom han ville ge igen, istället för att försonas.
Last edited by Zoidar on 25 Oct 2021, 11:38, edited 1 time in total.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kent hämnades sina mobbare, efter 35 år

Post by Zoidar »

Jag har varit rätt schysst i skolan, men var lite taskig mot en yngre kille en gång. Mådde själv dåligt efteråt.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Kent hämnades sina mobbare, efter 35 år

Post by amandara »

Jag har inte varit i nån klass där någon blivit mobbad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kent hämnades sina mobbare, efter 35 år

Post by Geta »

Det är inte säkert att man som barn uppfattar att någon mobbas, när man
inte själv mobbas.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kent hämnades sina mobbare, efter 35 år

Post by Zoidar »

Det var en kille som stod upp för mig när jag blev retad. Han sa: "Varför gör ni så?" Då sa de: "Vet inte." Sen gick de sin väg. Väldigt fint och starkt av honom.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Post Reply