Schizofreni = Diabetes?

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3379
Joined: 10 May 2021, 19:48

Schizofreni = Diabetes?

Post by Nobel »

Blir tvär när mamma jämför schizofreni med diabetes som kronisk sjukdom. Kan se att det finns vissa likheter, men tycker inte att det går att jämföra två sjukdomar på det sättet. Förutsättningarna är helt olika. Hur tänker ni som har både schizofreni och diabetes? Är sjukdomarna jämförbara? På vilket sätt?
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17819
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Schizofreni = Diabetes?

Post by Fantasio »

Inte tycker jag att diabetes o schizofreni har något gemensamt, mer än att man måste medicinera. Kanske resten av livet.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18743
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Schizofreni = Diabetes?

Post by Krokus »

Jag tycker att det ska bli intressant att höra Getas svar. Hon har ju haft bägge diagnoserna länge.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1791
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Schizofreni = Diabetes?

Post by Inwatto »

Nja, det är som att jämföra äpplen och päron - båda är frukter men olika.

Diabetes typ 1 kan man inte ta semester ifrån en enda dag, ja inte ens några timmar. Måste ta insulin 5 ggr om dagen och exakt rätt mängd efter hur mycket man äter och motionerar. Diabetes blir värre med åren (följdsjukdomar: ögon, fötter, blodtryck mm). Räknas som 25% invaliditet om man får tro försäkringsbolagen.

Schizofreni kan man i vissa fall glömma bort ett tag om man tar rätt mediciner. Något bättre blir man med åren. Schizofreni räknas nog som 100% handikappande när det gäller arbete.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4302
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Schizofreni = Diabetes?

Post by yrväder »

För mig kan de likställas, har haft läkare som sagt samma, de är inte jämförbara till det yttre men båda är i behov av omsorg och medicinering.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37242
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Schizofreni = Diabetes?

Post by Geta »

Krokus wrote: 24 Oct 2021, 19:33 Jag tycker att det ska bli intressant att höra Getas svar. Hon har ju haft bägge diagnoserna länge.
Jag har haft diabetes 2 i 16 år. Det jobbiga är biverkningen på medicinen
Metformin. Måste veta var det finns toaletter.
Schizofrenin är något mycket värre. Nu har jag också knäartros. Även om
jag blivit fysiskt handikappad tycker jag inte att det är så svårt som
schizofreni.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18743
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Schizofreni = Diabetes?

Post by Krokus »

Tack Geta!


Det finns vissa som jämför diabetes med depression. Men jag vettetusan, om det är så klokt att jämföra dessa sjukdomar?

"Då var det lätt att dra slutsatsen att depression berodde på en brist och kunde behandlas genom att tillföra dessa monoaminer. Även dagens moderna antidepressiva SSRI-preparat (serotoninåterupptagshämmare) ökar mängden serotonin, men idag vet vi att depression inte kan förklaras så enkelt som en brist på serotonin."
Från https://www.forskning.se/2019/11/11/dep ... asticitet/
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1791
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Schizofreni = Diabetes?

Post by Inwatto »

Håller med Geta om att schizofreni är värre än diabetes. Många med diabetes kan ha familj och jobb, men det går nästan aldrig vid schizofreni.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37242
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Schizofreni = Diabetes?

Post by Geta »

Diabetes går inte in i personligheten som schizofreni gör. Jag tror att man
kan ha distans till diabetes men inte till schizofreni.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4302
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Schizofreni = Diabetes?

Post by yrväder »

Schizofreni och diabetes kan inte jämföras som sjukdomar mer än att båda behöver livslång behandling. Tycker också att få den domen som relativt ung är tuffare för någon med vår sjukdom, hur länge bearbetar inte vi det, hur viktigt är det inte att vi själva är uppmärksamma på signalerna, ligga ett steg före psykos.
Egentligen är det rätt simpelt att jämföra dem, det betyder egentligen att motparten som gör liknelsen ingenting förstår.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Schizofreni = Diabetes?

Post by Luusje »

Har varit med, många gånger, att läkare eller folk man känner börjar mrd den här liknelse, framförallt när man vill diskutera mediciner. Ändra, sluta, trappa ner. De förstår inte att insulin bara ersätter ett ämne man inte själv producerar längre (DBI) och att tunga psykmediciner ändrar allt för dig, din personlighet, hur du upplever och känner livet, att metabolisme förändrar, att man blir slö, sämre minnet allt detta. Så det är verkligen inte samma sak.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37242
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Schizofreni = Diabetes?

Post by Geta »

Antipsykotika är ett väldigt trubbigt verktyg i jämförelse med insulin.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply