Den stora tråden om telefoner

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Den stora tråden om telefoner

Post by Fantasio »

Jag har en Samsung, minns inte modellnamnet, men den är köpt i år och rätt så modern. Jag har lärt mig att svara, ringa och skicka och ta emot SMS. Kan även fota, fast jag är lite dålig på det och inga finesser kan. Jag använder den inte till att surfa med då jag inte ser tillräckligt bra.

Jag har nyss stött på ett problem. Saken är den att jag fotade min nya klocka och satte in sladden i telefonen och i USB-uttaget och det blippar till, men sedan händer inget. Jag lyckades ju lägga in en bild på klockan på hårddisken tidigare idag, men nu går det inte. Jag letar runt i utforskaren utan framgång. Vad gör jag för fel?
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1713
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Inwatto »

Fantasio wrote: 28 Oct 2021, 22:23 Jag har en Samsung... Jag letar runt i utforskaren utan framgång. Vad gör jag för fel?
Jag tror det finns en säkerhetsfunktion som hindrar att man kopierar bilder om man inte är behörig till det. Man behöver öppna telefonen (inte svart skärm eller låsskärm) innan man kopplar in USB-kontakten.

Provade just på min iPhone, men det gick utan att jag öppnade telefonen. Aha, den har face-Id och låser upp automatiskt så fort den ser mig... Nu låste jag den och då försvann bildmappen från Utforskaren. Kan inte komma åt bilderna, men telefonen syns i Utforskaren. Antar det är likadant för Android (Samsung).
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Fantasio »

Ja, jag får fram en ruta där det står Samsung och modellnamnet. Men det finns inga bilder när jag trycker där. Mysko. Det ska väl ploppa upp en ruta när man stoppar in USB-sladden?
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1713
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Inwatto »

Man behöver visa sig behörig att kopiera bilder genom att låsa upp telefonen (med lösenord eller fingeravtryck/face-id). Då ska man kunna se bilderna i Utforskaren.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Fantasio »

Det lustiga är att jag lyckades föra över en bild från telefonen till hårddisken tidigre under dagen (igår). Jag får göra som du säger och öppna telefonen först. Tack för din hjälp.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1713
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Inwatto »

Telefonen var nog öppen förut utan att du tänkte på det, men nu är den låst. Hoppas du lyckas hitta bilderna!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Krokus »

När du har satt i USB-sladden mellan telefonen och datorn, brukar det behövas att välja ett alternativ i telefonen. Ska den enbart laddas, eller ska filer kunna överföras? Då väljer du filöverföring.

Ursäkta, nu blev det soppatorsk i tankeverksamheten. Återkom om min beskrivning ovan var för kass, så ska jag försöka förklara bättre. Just nu går det inte.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Fantasio »

Det var bara att trycka in knappen som tänder displayen och svepa med fingret. Sedan funkade det. Jag tog en bättre bild på min klocka.

Jag är inne på första året med mobil, hur ofta och varför bör man byta telefon?
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1713
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Inwatto »

Fantasio wrote: 29 Oct 2021, 15:40...Jag är inne på första året med mobil, hur ofta och varför bör man byta telefon?
Allt i dagens läge är gjort för att hålla garantitiden ut, men inte en dag längre. Du får nog räkna med att telefonen blir sämre efter två år - batteriet laddar inte lika bra och skärmen blir repig. Är du försiktig med telefonen kanske du kan ha den i fem år, det tror jag gällde för min iPhone 6 som jag bytte ut mot en iPhone 11; en mycket snabbare och bättre mobil.

Snart kommer 5G och då kan det vara läge att se till att mobilen klarar det. Än så länge är 4G mer än tillräckligt så jag förstår egentligen inte varför det ska bytas system hela tiden...
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Richard »

Jag har en Samsung S10+ med mig som huvudtelefon, sen har jag en Samsung S8+ som reservtelefon o som jag använder för att fota o filma med.

Sen har jag lite gamla telefoner, en Samsung S6 Edge, en Samsung J7 o en Samsung Galaxy Alpha som jag ska försöka sälja.

Jag vill ha nya Samsung S21+ Ultra med 8K-kamera, men den har jag inte råd med. Om ett år kan man kanske få den för hälften av nuvarande pris.

Min första smartphone var en iPhone 4, sen en iPhone 5 men det var krångligt att dela saker som musik o bilder med datorn. Då gick jag över till Samsung.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Krokus »

Sambon hade en Samsung S10 som helt plötsligt fick för sig att expandera. Tror det var batteriet som inte gillade värme.

Nu har han en Samsung S21+ men jag tycker inte att kameran verkar vara mycket bättre än min. Fast han kanske inte har 8k-kameran?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Fantasio »

När jag via USB-port kopplar telefonen till datorn står det vilken modell av Samsung jag har.
Post Reply