Den stora tråden om telefoner

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Fantasio »

Äntligen har jag mobilt bank-ID installerat. Antar att det är på mobilen och inte datorn. Eller? Tror visst jag har swish också. Vad bra! Jag fick två lösenord som jag skrivit ned. Men jag är så oteknisk, så jag tvivlar på att jag får igång det utan hjälp. Hur ofta använder du mobilt bank-ID? Är det användarvänligt? Tar det tid att lära sig? Jag har inte råd att handla saker tills nästa pension trillar in, så jag får vänta och se hur det fungerar. Om det fungerar.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Richard »

Fantasio wrote: 19 Mar 2022, 22:36 Äntligen har jag mobilt bank-ID installerat. Antar att det är på mobilen och inte datorn. Eller? Tror visst jag har swish också. Vad bra! Jag fick två lösenord som jag skrivit ned. Men jag är så oteknisk, så jag tvivlar på att jag får igång det utan hjälp. Hur ofta använder du mobilt bank-ID? Är det användarvänligt? Tar det tid att lära sig? Jag har inte råd att handla saker tills nästa pension trillar in, så jag får vänta och se hur det fungerar. Om det fungerar.
Mobilt bankID använder du både med telefonen och datorn. När du swishar måste du bekräfta med mobilt bankID. Om du ska logga in på t.ex. 1177 o andra sidor, så startar du här; https://e-tjanster.1177.se/mvk/login/login.xhtml Tryck på BankID. Sen öppnar du bankID-appen på telefonen o väljer QR-kod o riktar telefonen så att du ser QR-koden i den, sen bekräftar du med din kod till ditt bankID, så är du inloggad på 1177 på datorn. Samma sak med banken, i.a.f. på Nordea, men tror inte det skiljer sig så mycket mellan bankerna. Så funkar det på de flesta företag o myndigheter, eller får man skriva in sitt personnummer o sen öppna bankID o skriva in koden.

Har du fingeravtrycksläsare på telefonen så går det att ställa in så du trycker med ditt fingeravtryck istället för att skriva in koden.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Fantasio »

Okej. Tack för infon, Richard.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Fantasio »

Jag kan bara gå in på Viska via telefonen. Går in via Google och trycker på "Viska Richard" och så omdirigeras jag till viska.nu. Mina tidigare sökningar är sparade. Men jag har inte hittat var man skriver in Internet-adresserna. Går det att gå in på nätet på något annat sett?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Geta »

Imorgon ska jag kasta mina gamla telefoner i tunnan med elektronik.
Det är inte mobiltelefoner.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Fantasio »

Jag har fast telefoni. Vill inte säga upp den då jag inte litar fullt ut på mobilen. Man kan glömma att ladda den o så kan batteriet bli dåligt. Det är väl mest vi äldre som av gammal vana har vanlig telefon. Det är mest en kompis som ringer mig på den fasta telefonen.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12563
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by zoegas »

Jävla avlyssningsapparat. Min är alltid avstängd. Har kåta idioter efter mig. Använder den bara till Bank-ID. Logga in på banker etc.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Fantasio »

Det blev fel när jag skulle ringa kompisen. Råkade stänga den bild som dök upp på skärmen. Namnet på den jag ringde till och en röd lur att trycka på för att avsluta samtalet. Det hördes pip från signalerna när jag var inne på "kontakter" och en kvinnlig röst som babblade på. Ditt SMS är nu skickat avslutades det med. Jag fick panik, men nu har samtalet avbrutits. Jag är så oteknisk.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Fantasio »

Auto correct, eller vad det kallas, är värdelöst. Som inlagd skrev jag två ord här på bloggen som blev helfel. "Muskelmannen" blev "muskelmassan" och "muskelberget" blev "muskelbristningen". Nyss skickade jag ett SMS där "benso" blev "bensin". Så himla störigt.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12563
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by zoegas »

Jag har formaterat en telefon jag har nu. Jag ska konfigurera den inför min Italienresa.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Fantasio »

Jag skulle skriva "hmmm... osv". Det blev "hemma".
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Den stora tråden om telefoner

Post by Fantasio »

Mitt kontantkort gick ut i lördags, den 28:e. Har bett syrran om nytt kontantkort. Som tur är har jag fast telefoni för stunder som denna. Den vill jag inte vara utan.
Post Reply