Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36008
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Geta »

Det solas kanske inte lika mycket längre hos mammorna på grund av risk för
hudcancer. Kanske därför som fallen av ADHD hos barn ökar?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Klankedinken »

Det Geta tycker jag är en väldigt dålig slutsats... men vem vet, jag tycker bara som jag tycker..
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18125
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Krokus »

Medvetenheten om risker för olika cancerformer blir ju bara bättre och bättre. Titta bara på filmer från 50-60-talen, alla rökte! I filmer idag är rökning betydligt mer sällsynt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Klankedinken »

Krokus wrote: 30 Oct 2021, 15:00 Medvetenheten om risker för olika cancerformer blir ju bara bättre och bättre. Titta bara på filmer från 50-60-talen, alla rökte! I filmer idag är rökning betydligt mer sällsynt.
Hysterin kring cancer har ju lätt till att man forskat på väldigt mycket substanser och vad som ger ökad risk för t.ex. bröstcancer eller tarmcancer.. Finns hur mycket som helst att läsa men rökning är en väldigt farlig faktor för lungcancer..

Minns för något år sedan att det var hysteri kring att även chips orsakade cancer, det var kulmen.. Idag tror jag mig förstå att generna är avgörande precis som med det mesta... Livsstilen kan man se som slitage.. Typ att ju mer du sliter på kroppen destu sannolikare är det att du får en följd!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18125
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Krokus »

Här är han, den farliga potatisen från Toy Story:

Image
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Klankedinken »

MM.. leksaker kan ge cancer också, men det kanske inte var därför du la upp den :).
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18125
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Krokus »

Nä, så långt tänkte jag inte. Fast just den bilden som jag lade upp är en kartong, som man har till prydnad. Finns på Amazon, såklart.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18125
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Krokus »

När jag var typ 13 tittade jag ibland på Pokémon på tv4 på lördagsmorgonen. Haha! Ska googla på hur många säsonger som finns. Det är nog en hel del. :lol:

Edit: 24(!)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Klankedinken »

Krokus wrote: 30 Oct 2021, 15:20 När jag var typ 13 tittade jag ibland på Pokémon på tv4 på lördagsmorgonen. Haha! Ska googla på hur många säsonger som finns. Det är nog en hel del. :lol:

Edit: 24(!)
Jag spelade pokemon röd och blå när jag var liten på gameboy! Fantastiskt roligt och därför kollar jag en del klipp idag.. kan delvis tycka att dom är förvuxna barn som gillar pokemon fastän dom är 25 men jag är 33... Lite som asperger kan man tycka :D...

Jag hade en granne med ett 64:a som det fanns pokemon stadium på.. eftersom jag hade nördat pokemon så spöade jag dom alltid för dom fattade inte typ-fördelar och sånt.. Is spöar sten till exempel..
Post Reply