Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Krokus »

https://svenska.yle.fi/a/7-10008115



D-vitaminbrist har ett samband med många olika sjukdomar. Nu visar ny forskning att risken för autism hos barn ökar om mamman lidit av D-vitaminbrist under graviditeten.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Klankedinken »

Hur stor uppskattar dom effekten att vara? Till min kännedom är arvet den största faktorn!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35998
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Geta »

Mörkhyade invandrare får D-vitaminbrist i Sverige och kanske autistiska barn.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 29 Oct 2021, 16:04 Mörkhyade invandrare får D-vitaminbrist i Sverige och kanske autistiska barn.
Varför gjorde du denna tråd? Jag fattar inte.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Krokus »

Klankedinken wrote: 29 Oct 2021, 15:24 Hur stor uppskattar dom effekten att vara? Till min kännedom är arvet den största faktorn!
"Risken för autism var 44 procent högre hos de barn vars mammor inte fått tillräckligt D-vitamin under graviditeten, jämfört med barn vars mammor inte lidit av D-vitaminbrist under graviditeten."
Text från artikeln.

Men ja, autism är ärftligt. Det finns flera orsaker till att barn blir autistiska. Vissa studier visar att äldre fäder är en orsak.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Klankedinken »

Krokus wrote: 29 Oct 2021, 18:35
Klankedinken wrote: 29 Oct 2021, 15:24 Hur stor uppskattar dom effekten att vara? Till min kännedom är arvet den största faktorn!
"Risken för autism var 44 procent högre hos de barn vars mammor inte fått tillräckligt D-vitamin under graviditeten, jämfört med barn vars mammor inte lidit av D-vitaminbrist under graviditeten."
Text från artikeln.

Men ja, autism är ärftligt. Det finns flera orsaker till att barn blir autistiska. Vissa studier visar att äldre fäder är en orsak.
Det är också så att människor med autism får barn senare i livet! Framförallt män, så där faller det på ålders argumentet!
Sen tycker jag det är intressant om autism är naturligt förekommande, alltså icke sjukdom eller om det är en sjukdom... Rent evolutionärt så bevaras bara arvsanlag som ger positivt utslag i miljön så autism kan vara nyttigt!
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Richard »

Ska höra med min mamma om hon vet nått om sina D-vitaminer, då jag har asperger-autism.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35998
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Geta »

Din mamma var kanske gravid under den mörka tiden av året?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Krokus »

Richard,

Vet inte om vitamin D var av intresse runt 1980? Ifall det var känt att många i Sverige hade låga halter redan då. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Klankedinken »

Jag undrar vad dom där 44% handlar om.. När man läser om effekter som saker har på sjukdomar etc så får man procent enheter men av vad.. Om risken att få autism är 1 % så betyder det att 44% höjer risken till 1.44%.. Intressant men jag tror att för det mesta så krävs många samspelande faktorer men däremot så har jag hört att om mamman har ADHD då är risken att barnet får ADHD 70%.. Det är en stor faktor..

En sån siffra på autism vettu, det vore nice!
Vet att man kan utveckla neuropsykiatriska tillstånd som en anpassning till miljön.. Problematiken kan bli svårare och lättare beroendes på hur miljön ser ut och då menar jag inte d-vitamin i fosterstadiet utan i vuxen ålder när hjärnan är färdigutvecklad!

Det blir lite luddigt med "problematik", det är som att hjärnan kan anpassa sig till miljön (i min mening) och därför kan adhd och autism växa bort i viss mån!

Det har jag hört/tror!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35998
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Geta »

Kan inte ADHD ärvas från pappan?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samband mellan D-vitaminbrist under graviditeten och autism hos barn (Yle.fi)

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 30 Oct 2021, 13:03 Kan inte ADHD ärvas från pappan?
Absolut.. Gener får du från både mamman och pappan men det jag läst visar att om mamman har så pass starka gener för ADHD att du får diagnosen i modern tid så är risken väldigt hög, alltså 70%.. Poängen med den artikeln var att lysa på att mammans roll var starkare än pappans.. Det var i alla fall så jag tolkade det!
Post Reply