Läkarbesök

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Läkarbesök

Post by Fantasio »

Då blev man 200 kronor fattigare för ett samtal med läkaren. Det var första gången jag träffade henne och hon verkade rätt bra. Eftersom jag försämrats höjdes min dos Lergigan och Clozapine, oklart med hur mycket. Jag fick med mig en påse tabletter från mottagningen. Hur ofta träffar du läkare? Får du ut något av samtalen?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Läkarbesök

Post by Geta »

Jag träffar en psykiater en gång per. Förra året talades vi vid i telefon.
Det är en klok och trevlig läkare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

Brukar du ha samma läkare, Geta? Jag tror jag gjorde ett rätt dåligt intryck. Jag är ju skäggig och dan och satt och skakade med ena benet.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Läkarbesök

Post by Geta »

De senaste åren har jag haft samma läkare Ett besök kostar 300 kr.
Jag försöker snofsa till mig så mycket som jag kan. Sminkar mig lätt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

Okej, Geta. Jag sa till kvinnan i receptionen att jag skulle träffa läkare klockan tio och behövde inte legitimera mig eller ens säga mitt namn. Jag har blivit en kändis på Spiranmottagningen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

Läkaren såg på skärmen att jag ringt akutenheten igår. Jag sa att jag ville ha höjd Clozapine-dos till dem. Så blev det också.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Läkarbesök

Post by amandara »

Jag träffar en läkare, samma sen 8 år eller något, en gång per år. Allt annat avhandlas via kontaktperson, sjuksköterska.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Läkarbesök

Post by Nobel »

Min nya läkare har blivit sjukskriven, så har tydligen blivit tilldelad någon nyare. Även en ny kontaktperson, hoppas att hon bryr sig mer än den förra. Skrev till mottagningen för att få kontakt med läkaren, varpå någon svarade och skrev att en kontaktperson skulle höra av sig. Förstår inte hur de tänkt. Jag var specifik i varför jag hört av mig till mottagningen. Att jag behövde ett läkarintyg, något jag inte kan få av en kp, om jag förstått det rätt.
'cause the freak inside controls my mind
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Läkarbesök

Post by amandara »

Jag är turligt lottad, som har bra både kp och läk. Det har inte alltid varit så och desto mer uppskattar jag det nu. Bävar för den dag de går i pension. Det finns arslen i psykiatrin alltså. Men förhoppningsvis har de utvecklats på de senaste 20 åren.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Läkarbesök

Post by Krokus »

Jag har varken kontaktperson eller någon fast psykiater. Jag vill inte ha någon kontaktperson, med tanke på vilket miffo som sjuksköterskan på min förra mottagning var. Undrar om hon fattade att jag blockade hennes nummer? Idiot.

En fast psykiater vore bra däremot. Eventuellt även en psykolog. Det är kö för att få gå till psykolog. Vet inte ens om jag står i kön. Jag tar tag i det sen när jag har opererat ryggen.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

Att få prata av sig skulle hjälpa mig. Jag söker lugnet i stormen. A problem shared is a problem solved. Fick frågan om jag ville ha tät kontakt med min kp, men sa nej. Ångrar det lite, men det går nog att ordna ändå.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

Jag ska gå in på 1177 och se vad som skrivits om mig den senaste tiden. Jag gillar att läsa min journal, sån var jag inte förut.
Post Reply