Serumkoncentration av flera psykiatriska läkemedel minskade efter fetmakirurgi (läkartidningen)

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Serumkoncentration av flera psykiatriska läkemedel minskade efter fetmakirurgi (läkartidningen)

Post by Krokus »

https://lakartidningen.se/klinik-och-ve ... makirurgi/

"Det är relativt vanligt att patienter som genomgår fetmakirurgi behandlas med psykiatriska läkemedel, och det finns sedan tidigare några mindre studier, inkluderande ett fåtal substanser, som antyder att operationen skulle kunna påverka serumkoncentrationen av dessa läkemedel."

I artikeln nämns bland annat Sertralin och Mirtazapin.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Serumkoncentration av flera psykiatriska läkemedel minskade efter fetmakirurgi (läkartidningen)

Post by memphis »

Vad betyder det? Att medicinerna biter sämre?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38700
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Serumkoncentration av flera psykiatriska läkemedel minskade efter fetmakirurgi (läkartidningen)

Post by Geta »

Undrar också. Betyder det att de behöver höja eller sänka dosen?
Mediciner lagras ofta i fettväven.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Serumkoncentration av flera psykiatriska läkemedel minskade efter fetmakirurgi (läkartidningen)

Post by Krokus »

Jag tolkar det som att läkemedelskoncentrationen har minskat i blodet. Men det är rätt svårt språk i artikeln. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Serumkoncentration av flera psykiatriska läkemedel minskade efter fetmakirurgi (läkartidningen)

Post by memphis »

Jaha, ja det stämmer nog Magsäcken blir ju så liten så den tar väl inte upp medicinen så bra som en stor magsäck gör.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8762
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Serumkoncentration av flera psykiatriska läkemedel minskade efter fetmakirurgi (läkartidningen)

Post by wasp »

Kom att tänka på blodserum. De viktigaste är Albumin, Alfa 3, 2 1, Beta och Gammaglobulin. Gjorde ett labb med elektrofores och använde hönsblod. Det lyckades och gav sex olika färgspår på papperet.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Serumkoncentration av flera psykiatriska läkemedel minskade efter fetmakirurgi (läkartidningen)

Post by Cosmos »

Min läkare är noga med koncentrationen i blodet. Vid ett prov häromsistens visade det sig att Trilafon låg lite högt så då fick jag sänka till enbart en tablett istället för två. Nu när jag börjat med Saroten ska koncentrationen kollas om en vecka. Ligger den lågt vilket den säkert gör, kan jag höja den.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Serumkoncentration av flera psykiatriska läkemedel minskade efter fetmakirurgi (läkartidningen)

Post by Krokus »

Intressant! Vad jag vet har ett sådant blodprov aldrig testats på mig.

År 2013 sattes Aurorix ut (långsam nedtrappning) och jag var utan i tre månader, sedan sattes den in igen (pga depression och ångest), men då med högsta dosen direkt! Vet inte hur läkaren tänkte där.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply