Sökte jobb på psyk

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23545
Joined: 10 May 2021, 16:12

Sökte jobb på psyk

Post by Zoidar »

För några år sedan var den en psykolog som fick mig att känna mig så frisk att jag sökte jobb som vikarie på psyk. Jag fick faktiskt jobbet, men efter att blivit avrådd av psykologen sa jag nej till jobbet. Det var nog innan mina psykoser.

Jag tror inte jag är stabil nog att jobba med psyksjuka.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37263
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sökte jobb på psyk

Post by Geta »

Jag har jobbat ideellt i kyrkan med psykiskt sjuka och missbrukare. Det var jättejobbigt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23545
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sökte jobb på psyk

Post by Zoidar »

Det kan jag tänka mig. Mina klienter är svåra nog, fast de har mer typ asperger och autism.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18747
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sökte jobb på psyk

Post by Krokus »

Jag fattar inte. Var det samma psykolog som först tyckte att du mådde tillräckligt bra för jobb, som sedan avrådde dig?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Sökte jobb på psyk

Post by Schizofreni »

Zoidar wrote: 16 May 2021, 15:50 För några år sedan var den en psykolog som fick mig att känna mig så frisk att jag sökte jobb som vikarie på psyk. Jag fick faktiskt jobbet, men efter att blivit avrådd av psykologen sa jag nej till jobbet. Det var nog innan mina psykoser.

Jag tror inte jag är stabil nog att jobba med psyksjuka.
Varför tror du det?
Ser du inga fördelar med att jobba med psyksjuka?
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13305
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Sökte jobb på psyk

Post by amandara »

De som jobbar som Peer support jobbar med patienter på slutna avdelningar. För mig skulle det vara ett för tufft jobb att jobba med människor som mår som allra mest dåligt. Men många med psykisk ohälsa klarar av det. Man har ju erfarenhetsbaserad kunskap och många gånger även teoretiska kunskaper.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23545
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sökte jobb på psyk

Post by Zoidar »

Schizofreni wrote: 16 May 2021, 18:41
Varför tror du det?
Ser du inga fördelar med att jobba med psyksjuka?
Visst ser jag fördelar. Tror bara man ska vara stabil då.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23545
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sökte jobb på psyk

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 16 May 2021, 18:27 Jag fattar inte. Var det samma psykolog som först tyckte att du mådde tillräckligt bra för jobb, som sedan avrådde dig?
Jo, hon fick mig att känna mig frisk, sen avrådde hon mig jobbet jag sökt. Inte helt frisk alltså. :?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37263
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sökte jobb på psyk

Post by Geta »

Att jobba med psykiskt sjuka är inte vilket jobb som helst.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8306
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Sökte jobb på psyk

Post by wasp »

Alla vårdyrken ger yrkesförbud till någon färdigutbildad som har bevisad psykisk sjukdom. Om jag blivit färdigutbildad veterinär hade jag också fått yrkesförbud.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23545
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sökte jobb på psyk

Post by Zoidar »

Det visste jag inte Wasp.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Sökte jobb på psyk

Post by Schizofreni »

wasp wrote: 18 May 2021, 04:03 Alla vårdyrken ger yrkesförbud till någon färdigutbildad som har bevisad psykisk sjukdom. Om jag blivit färdigutbildad veterinär hade jag också fått yrkesförbud.
Det kände jag inte till
-Enligt vilka regler eller författning då?
Post Reply