Skadad av rökning

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Skadad av rökning

Post by Fantasio »

Jag tror mig vara skadad av rökningen. Känner ofta smärta i vänsterhanden och det känns ibland som att jag är på väg att få kramp. Likadant med tårna på vänsterfoten, de har jag svårt att röra på. Problemet med foten (och underbenet) ökar när jag ligger ned. KOL har jag dock inte, alltid något. Men det kommer väl att sluta med lungcancer om jag nu inte dör av andra fysiska åkommor orsakade av rökningen. Jag har bara varit rökare i drygt 20 år, innan dess feströkte jag. Vissa tål tobaksrök bättre än andra, så är det.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Skadad av rökning

Post by Krokus »

För vissa funkar det bra med magnesiumkosttillskott innan läggdags, för att minska kramp i musklerna.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36470
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Skadad av rökning

Post by memphis »

Du kanske har kärlkramp p g a rökningen Fantasio? Du skulle tjäna mycket på att sluta röka, men ta det när du mår bättre.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Skadad av rökning

Post by Fantasio »

Ja, memphis, jag tror också på kärlkramp.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skadad av rökning

Post by Geta »

Rökningen kniper ihop blodkärlen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Skadad av rökning

Post by Fantasio »

Jag sa till någon, kan ha varit AE, att jag trodde jag hade kärlkramp. Tror man får sitta på träningscykel med pluppar på bröstet för att se om man har det. Jag har dragit ned på rökningen, röker inte ens ett halvt paket om dagen. Men skadan är nog redan skedd. Börja aldrig röka, hörrni.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Skadad av rökning

Post by Fantasio »

Jag har ont i mellangärdet. Kan vara hjärtkrångel. Slutade jag röka för sent? Tydligen ska blodcirkulationen förbättras när man lagt av att röka, får hoppas på det då. Bra för mina fötter, speciellt den vänstra vilken ofta är avdomnad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Skadad av rökning

Post by Klankedinken »

Nikotin "kniper ihop blodkärlen"..

Jag har läst "ökar blodtrycket"
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Skadad av rökning

Post by Richard »

Jag läste något oroande igår när jag läste om radioaktivitet... I cigarettrök finns bl.a. det radioaktiva ämnet polonium, som användes för att förgifta Aleksandr Litvinenko, 2006.

Men via en vanlig tandröntgen, så får man i sig 0,01 mSv (milli-sievert) strålning, o via den vanliga bakgrundsstrålningen får man i sig 1-4 mSv/år. Högsta tillåtna gräns för folk som arbetar med strålning är 20 mSv/år. Men, röker man 30 cigaretter om dagen, så får man i sig 160 mSv/år!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sievert

Det enda jag kan glädja mig med är att jag knappt behåller röken i lungorna, jag andas in o snabbt ut. Jag röker en cigarett på 2 minuter.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12563
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Skadad av rökning

Post by zoegas »

Det ska kännas i halsen. Jag tror det är mest vad jag är ute efter. Det är nervigt som fan utan nikotin, snus och så fungerar. Men en ciggajävel på morgonen är svår att låta bli. Då man varit utan nikotin när man sover, kickar det på om morgonen. Man blir helt snurrig och det är bara cigg som kan göra det.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Skadad av rökning

Post by Klankedinken »

Tyvärr är det så att den kick man fick i början och av fortsatt användande sänker kroppens naturliga nivåer.. Det är därför det är så jobbigt att sluta för man måste tampas med sina sänkta naturliga nivåer..

Det funkar genom homeostas vilket betyder att kroppen försöker ha sitt naturliga tillstånd. Finns många exempel på det.. Hunger till exempel.. Temperatur, andning.. Återhämtning etc..
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12563
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Skadad av rökning

Post by zoegas »

Nä? Man blir hög av nikotin.
Post Reply